2011. január 25., kedd

Megérkeztünk Marina di Carrarába - Pancon 3 (12. rész)

Egy kis lazítás a mai bejegyzés... Mert ez a hajó tud baj nélkül is menni!
Szóval elindultunk a Földközi tenger felé. De még közel se vagyunk ott. Éppen kijöttünk Rotterdamból, befordultunk az Angol-csatornába, amikor hívás érkezett a hajóra. Amikor megtudtuk, hogy ki hív, majd padlót fogtunk az ámulattól.
Volt a MAHART-nak egy vállalkozása, egy állandó holland partnerrel létrehoztak egy magyar-holland hajózási ügynökséget. Ezek hívtak minket. De ők nem tudták azt, amit mi, hogy a hajón magyar a személyzet. Volt ám csodálkozás, amikor kiderült, hogy a kint lévő kolléga többeknek jó ismerőse a hajón. Örömködés, üdvözlések, és aztán rátértek az üzletre. És közben csúnya dolgok derültek ki. Amit a beszélgetésből megtudtunk, megpróbálom röviden összefoglalni:
A hajótulajdonosnak tele zuttyant a hócipője mindennel, ami hajó körül történt. Elégedetlenek a hajó üzemeltetésével, és ami durva, azt hitte, hogy a személyzet szabotál! Ez akkora fokú baromság, hogy nincs rá kifejezés. Kerestek egy „független” ügynökséget (az idézőjel azért, mert honnan is tudhatták volna, hogy akit megbíztak, azok a személyzet kollégái voltak sokáig), és megbízták őket, hogy keressenek fuvart a Távol-keletre, Szingapúr körzetébe, mert az eddigiekben nem bíznak. Így aztán azt az utasítást kaptuk, hogy hajózzunk csak tovább, a Földközi tengeren szereznek rakományt nekünk.
Ez rendben van.
De azt tudni kell, hogy a tulajdonos szabotázzsal kapcsolatos feltételezése – a legkevesebb, amit mondani lehet – nagyon durva volt, főleg a parancsnokra, Alira nézve. És ezt ő nagyon a szívére is vette. Ehhez jött a családi problémája, így gyorsan határozott: vigye a hajót tovább, aki akarja, ő hazamegy. Megkérte a váltását, és hamarosan meg is jött, leváltják a berakó kikötőből.
Azt nem meséltem, hogy Rotterdamban mélyreható személyi változások is történtek! A tulajdonos sokallta a személyzet létszámát (így mondják, amikor a bérköltség magas) és ezért hazaküldött egy fedélzeti és egy géptisztet is. A fedélzetről B. Botond, a harmadik tiszt lett az áldozat (aki szívesen is ment), a gépből… nos, hármat lehet találni. Igen, az a géptiszt, aki nem húzta meg a csavarokat a generátor felszerelésekor. És jött egy elektrikus, meg két burmai gépész. (Akkor még Burmának hívták Myanmart.) A két burmai a leendő főgépész és másodgépész voltak. Két csendes, normális pasas, akiknek később nagyon meggyűlt a bajuk a hajón…
Az elektrikus nagyon jó „vásár” volt. Aranykezű, amihez hozzányúlt, azt megjavította, márpedig ezen a hajón semmi se működött igazából a kézi húsdarálón kívül – pedig az nem is volt. Első ténykedése az volt, hogy megjavította a hajó intercom rendszerét, ezen a hajón házi telefon rendszer volt, így a hídról bárkit fel lehetett pár nap után hívni, nem az őrséges matrózt kellett szalajtani!
Hamarosan megjött az úti célunk: Marina di Carrarába megyünk, és márványtömböket fogunk vinni Surabayába, Indonéziába. Ez valóban Szingapúr körzete volt, hiszen csak háromnapi hajóút.
Akkor kérem, szüret! Már látjuk a végét, és ez nem semmi. Surabayából átmegyünk Szingába, és mindenki: huss, repül haza! Van-e valaki, aki azon csodálkozik, hogy szerettünk volna távol lenni már ettől a hajótól? Pedig, elmondhatom bátran, úgy sikerült lemenni az olasz kikötőbe, hogy egyszer sem kellett megállni géphavaria miatt!
Carrara fent van a hegyekben, ott bányásszák a híres carrarai márványt. Már messziről látszik a hegy sebe, fehéren világít a környező erdők megfelelő sötét körvonalat adnak. Ha a kihasított márványbánya ilyen messziről is jól látszik, vajon milyen lehet közelről? Erről se nekem, se más tengerésznek nincs tapasztalásunk. A rakodás céleszközökkel megy, és igen gyors, amint azt volt alkalmunk megtapasztalni a kikötés után.
Egyedül voltunk a kikötőben. Megérkeztünk, egy gyors vizsgálat, és megtudtuk, másnap reggel kezdik a berakást, két nap alatt végeznek is, és mehetünk isten hírével. Töredelmesen bevallom, nem emlékszem milyen nap érkeztünk, csak arra, hogy február 6-a volt. (Majd megnézem egy öröknaptárban, és beszúrom, ígérem.)
Új kikötő, tehát logikus, hogy mindenki igyekszik kimenni. Én mehettem, mert este Ali a hajón maradt, hiszen megérkezett az új barba, H. Géza, aki átveszi tőle a hajót, ehhez az első tiszt nem kell.
Másnap reggel akadt egy kis gond.
A fedélzeti csapat eltökölődött a raktárnyitással, és ezért a berakást húsz perc késéssel kezdték. Az ügynök be is jött a délelőtt folyamán, és szinte kiabálva hordott le mindenkit, hogy mit képzelünk, hátráltatjuk a berakást? Vegyük tudomásul, a hajónak holnap este el kell menni, mert ő csütörtökön vadászni megy, és azt le nem késheti! (Ezek szerint, ha holnapután csütörtök van, akkor tegnap, amikor érkeztünk hétfő lehetett, na, maradjunk ebben. Később megnéztem, és mit ad isten, hétfő, valóban.)
Lenyeltük a gorombaságait, és figyeltük a berakást. A berakásra váró márványtömbök a rakparton sorakoztak. Baromi nagy villástargoncák hordták a hajó mellé, és egy toronydaru emelte a hajóra, aminek hetven tonna volt a terhelhetősége. Amikor elmentek ebédelni, a műszakvezető (stivador) megadta a berakott súlyt, kilogrammra.
– Ez biztos? – kérdeztem hitetlenkedve.
– Chief, a daruba elektronikus mérleg van beépítve. Legyen megnyugodva, az adatok pontosak.
Mondjuk nem voltam igazán ideges, és minden további nélkül elhittem, amit mondott. A tömböket szépen, egymás mellé rakták, mindegyik alá párnafa került, hogy ne a raktár fenekén feküdjön közvetlenül a márvány. Ahol kellett, ott a tömbök közét kiácsolták, vastag fa rudak tartották a távolságot (a tengerész ezeket dönecsnek hívja – az angolul tudóknak: dunnage). Szépen haladtunk. Annyira, hogy másnap délután valóban be is fejezték.
Az új parancsnok úgy döntött, hogy megvárjuk a reggelt, és akkor indulunk. Ez azért rendes tőle, nem? Így szépen megvacsorázik mindenki, utána raktárcsukás, és van egy szabad esténk. Még ki lehet menni, lehet egyet sétálni, lelkileg fel lehet készülni az útra.
Folytatom...

Címkék

8-as (1) 9/11 (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (21) naan (1) Napló (217) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)