2011. január 18., kedd

Rotterdamban - Pancon 3 (11. rész)

Hát akkor itt vagyunk, áthoztak a vontatók. A Botlek öböl egyik csendes zugában álltunk. A gépészek dolgoztak, a javító cég emberei is dolgoztak, én meg P. Ferivel kimentem Rozenburgba. Kedves kisváros, csak egy kicsit rohadt messze van. Vagy hat kilométer, de megérte. Megittunk egy sört, sétáltunk, és visszajöttünk. Erre mondja a tengerész: legalább addig se a hajón voltunk. Rozenburg amúgy tipikus holland kisváros: tisztaság, tisztaság, tisztaság, rendezettség, bicikliutak, csatornák, kertitörpék, kertigólyák, kertiszélmalmok, kacsák, sirályok, lovak… lovas… a főúton.
Aztán egyik este kitaláltuk, hogy a tengerészklubba, a Stella Marisba kimegyünk.
Klassz.
Ez jó buli. Jön a klubból a minibusz, és aki ráér, azt kiviszi. A klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…
Mivel látszott, hogy ez a javítás nem húsz perces, ezt a klubba járást mindennapossá tettük. Egyik este megismerkedtünk a Seafox II rádiósával és egy gépésszel. Ez a Seafox II számunkra hallatlanul érdekes volt, hiszen ez egy tengeri fúrótorony, amit a hajónkkal szemben, az öböl túloldalán javítottak. A különbség csak annyi volt, hogy ez nekik rendes négyéves javításuk volt. Összebarátkoztunk, és meghívtak, hogy másnap látogassunk el a fúrótoronyra.
Másnap ott volt a helyünk.
Ez egy sekély vízbe tervezett, önjáró torony volt. A négy sarkán egy-egy hatvan méteres, felhúzható láb volt. Ha a lábakat teljesen felhúzta, akkor kb. négy csomós sebességgel volt képes helyet változtatni. Megmutatták a négy gépházat, amik a lábakra voltak szerelve. Megmutatták a hidat, ahonnan vezérelték a gépeket. Megmutatták azt a műszert, amelyikkel belőtték és ellenőrizték, hogy vízszintesen vannak-e? Mit gondolsz, milyen ez a műszer? Digitális? Hidraulikus? Elektronikus?
Ne totózz, inkább elárulom: a biliárdasztal.
Az olyan sima, és a golyók olyan precíz kidolgozásúak, hogy ha a közepére letettek egy golyót, és az nem gurult el, akkor azt mondták: vízszintes a platform. A legkisebb dőlésnél is elindult a billiárdgolyó!
Egyik este (16-án) a klubban voltunk, amikor hazatelefonáltam. A feleségem rossz hírrel fogadott:
– Isti, rossz hír van. Édesanyád tegnap meghalt.
Mint akit fejbe vertek. Aznap este senkivel nem törődtem, megmondtam mi van, békén hagytak egy sarokban…
Még két nap, és a főgép, valamikor késő este elkészült.
– Holnap reggel indulunk! – volt a parancsnok döntése.
Végül is nekünk, tengerészeknek (fedélzetiek) nem volt itt rossz. Kipihentük az ideút fáradalmait, nyugis napok voltak, tettre készek vagyunk, mehetünk. Hogy a gépészek hogyan vélekednek erről, tessék őket megkérdezni.
Szóval másnap. Hatkor megyek fel a hídra. Nézem, hát odakint rohadt egy idő van. Ezerrel fúj a szél, a Maason porzik a víz. Ez minimum 8-as, 9-es idő.
Ali, a barba éppen a kikötőkapitánysággal beszélt.
– Ne küldjenek révkalauzt. Ilyen időben nem vállalom az indulást. A hajónak nincs rakománya, mint egy vitorlás működik a hatalmas szabadoldal, odakint nem tudnánk irányt tartani.
– Parancsnok, igaza van. Ha indulna, hívja a pilotállomást.
Így aztán maradtunk, de most volt annyi különbség, hogy a gépészek is szabadok voltak este is. Akkor menjünk a Stella Marisba!
Menjünk! Elvégre a klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…
Két napig tombolt az idő. Aztán délután lecsendesedett. Kávénál a barba azt mondja a kápónak:
– Gyulám, estére kérek pilotot. Indulunk.
Gyulám a fejét vakarja.
– Inkább a skótokat hívd, mert a főgép beszart. Nem indul. A baja… hát én aztat már nem tudom, de a baj ott volt, ahol javítottak. Így nem indultunk, hanem javítottunk. Tiszta sor.
És ha már javítunk, akkor este ki lehet menni a klubba, mert klubban lehet sörözni, meg snookerezni, meg sörözni, meg telefonálni, meg sörözni, meg könyvtárni, meg sörözni, meg kápolna is van, meg sörözni…
Aztán amikor kész lett a főgép, a barba a VHF telefonon felhívta a pilotállomást:
– Ne jöjjenek, lemondom a megrendelt révkalauzt, ebben az időben nem indulok. Ha a vihar lecsendesedik, megyünk.
Mert ez úgy van, hogyha akkor javítunk, amikor jó idő van, akkor tiszta sor, hogy a jó után rossz jön. És január van, amikor sűrűn van rossz idő.
És amikor lecsendesedett az idő, már január huszonhetedike volt. Ali rutinosan a kápót kérdezte:
– Hova telefonáljak? A skótoknak, hogy jöjjenek javítani, vagy a pilotnak, hogy indulunk.
– A skótoknak. De nem kell, hogy ide jöjjenek, holnapra megjavítjuk a főgépet, és mehetünk.
Így még vártunk egy sort, és másnap valóban: pilot a hajón, indulási manőver. És láss csodát, két óra múlva az Északi-tengeren haladtunk, valamerre… Az angol azt mondja: for order, azaz utasításra várunk. Annyit tudtunk, hogy a Földközi-tenger felé kell mennünk.
És mentünk.
folytatom

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (18) naan (1) Napló (214) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)