2011. február 25., péntek

Időutazás - Pancon 3 (16. rész)

Az időutazás annyit jelent, hogy megtaláltam a kézzel írott naplómat, amit a Pancon 3-on írtam, és most azt teszem közzé. Ez viszont akkor kezdődik, amikor megérkeztünk Marina di Carrarába. Így most visszamegyünk az időben oda, és mint érdekességet össze lehet hasonlítani az emlékezés hatékonyságát az előző részeket a tényekkel, azaz ezzel a naplóval.
Akkor lássuk, mit írtam akkor, 1995-ben?:

1995. február 10. péntek, úton. Elkezdek egy naplót írni, két fő oka van: olvasom Karinthy Ferenc Naplóját, és rájöttem, mennyi érdekes dolgot írhattam volna le magamnak az elmúlt évek során. A másik: tegnap este már marhára szorított az övem, nem is látszott, akkora a hasam. Most itt leírom, hogy: LE KELL FOGYNI! Ha leírtam, akkor így talán nem lesz pofám enni. De azt se mondhatom, hogy eddig zabáltam volna, csak egyszerűen nincs mozgási tér a hajón, baromi pici az élettér. Ha kicsit is mozog a hajó, és a lépés bizonytalan, akkor huszonnégy óra alatt nem teszek meg száz lépést se, csak ülök, fekszem, és napjában háromszor eszem.
Ja! És mozogni is kell, majd valami gyakorlatokat kitalálok.
Holnap Marina di Carrara, ha addig nem állunk le valami géphiba miatt. A barba reggel kilencet adott meg érkezésnek. Napozás nincs, hideg van − 4 C°. (Emlékszem, amikor a Vizcayán jöttünk, minden őrségben napoztam, olyan jó idő volt az Atlanti-óceánon.)
Hülye, buzi franciák... nincs egy hallgatható URH adójuk!
Éjfélkor nem ettem.

Február 11. szombat, úton, horgonyon, Marina di Carrara. Megérkeztünk Carrarába. Három napja az ügynökség azt táviratozta, hogy érkezéskor kikötünk. Így most horgonyon állunk, legkorábban hétfő délután mehetünk be. Milyen „jó”, hogy Encsike nem jött kikötőire. Most idegességemben kiugranék a vízbe. Viszont van RAI uno, due, tre, Canale 5, Italia 1, Rete 4, és számtalan más adó. Éjjel még szexfilm is lehet.
Fűtés viszont nincs, a hármas segédgépet is javítják a gépészek.
Február 12. vasárnap, horgonyon, Marina di Carrara. Semmi információ. Mára várjuk az új barbát. P. Ali, a parancsnok, rettentő ideges és egymás után rágja a szivarjait, gondolom menne már haza. Olaszországban holnaptól három napos repülős sztrájk lesz. Egy-két órát a pilóták sztrájkolnak, majd a légi irányítók. Nem folyamatos, de ahhoz éppen elég, hogy ha valaki csatlakozásra számol, azt lekésse.
Borús, hideg idő, napozás nincs. Sajnos 16-24-ig vagyok szolgálatban, így tévézés sincs. Várom, hogy kikössünk és mászkálhassak a városban. El kéne menni Lericibe és Pisába is.
Bologna mellett lezuhant egy katonai repülőgép, ráesett egy iskolára és tizenketten meghaltak (gyerekek mind). Borzalmas. Hozzájuk képest már matuzsálemi kort értem meg. Madridban a repülőtéren letartóztattak egy nyolcvankét éves hölgyet valamint a kilenc és tízéves unokáit. Három kiló kokain volt náluk. Vajon saját használatra hozták?
A kettes segédgépnek vége, a feszültségszabályozó tönkre ment. Hogyan fogunk így kikötni? A hármas nem bírja a horgonygépet meghajtani, az egyes meg romokban hever, mióta Sáros úr tönkretette. (Nem húzott meg valamilyen csavarokat, és motor valósággal szétrobbant, helyrehozhatatlan károk keletkeztek. És ez az ember újra be fog hajózni, hogy öregbítse a magyar tengerészek jó hírét...)

Február 13. hétfő. horgonyon, Marina di Carrara. Azt hiszem, most le fogok tudni fogyni, tegnap valami kattant és nem vagyok éhes.A rádióban a hatvanas évek slágerei mennek. Bemenetelről egyelőre hír sincs.

Február 14. kedd. horgonyon, Marina di Carrara. Hatkor be akartunk menni és kikötni, de a horgonygép elromlott. Szentségelés, káromkodás, a gépészek másfél óra alatt összetákolták. Mehetünk. Végül nyolckor felhúztuk a macskát, és kikötöttünk.
Megérkezett az új barba.
Mi a raktárat nyitnánk, de kidurrant egy-két hidraulika cső, így vártunk két órácskát, amíg M. Imó − már nagyon rutinos ám a hidraulikacsövek szerelésében − betömte a lyukakat. Közben az ügynök tombolt, hogy vesztegetjük a drága időt. Egyik fülemen be, a másikon ki.
Délután vizet vettünk a bal oldali édesvíztankba. Persze közben észrevettük, hogy kilyukadt a tank, és megy bele a tengervíz. Ezért ma kiengedjük az összeset, ha megvan behegesztik a lyukat a gépészeink (de leginkább Imó), aztán vehetünk vizet, ha még itt leszünk.
Este kimentem a városba. Semmi különös, egy klassz kis bár, zamatos olasz kávé, egy hideg Campari szóda és telefon Encsikének. Szabolcs csütörtökön fog szóbelizni a Móriczban a hatosztályos gimibe. Remélem sikeresen megállja a helyét. (megállta!).
Gyigyikét tegnap temették (az édesanyám),nagyon fog hiányozni otthon, most olyan hihetetlen az egész... kitől fogom kérdezni
− Gyigyike, ezt hogyan csinálod?
Mindig nagyon jó Encsikével beszélni, most is az volt. Nagyon, nagyon szeretlek asszonyka!

Február 15. szerda. Marina di Carrara. A barba délelőtt el. Gondolom három perc múlva el is felejti a Pancon 3-at. Mi meg itt szórakozunk. Szerintem marha nagy botrány lesz, mert a melósok nem akarják megkötni a rakományt, nincs pénz a személyzetnek, nem jönnek a segédgépeket, tűzhelyt, horgonygépet megjavítani.
Sebaj. Később mi fogjuk őket lesajnálni őket, ha el akarják küldeni a hajót, és kiderül, nem tudunk. Jó kis hecc lesz!
P. Feri, a rádiós, gazdasági tiszt teljesen ki van akadva, hogy nincs pénz, nem tud a hajónak kaját venni. A hírt, hogy nincs pénz, nem érkezett semmi átutalás a tulajtól egy fiatal srác hozta az ügynökségről. Persze angolul egy a bötüt se beszélt. Feri meg − szokása ellenére − kiborult, és teli szájjal üvöltötte a szerencsétlen palinak, hogy azonnal beszéljen angolul! És bármit mondott, rákiabált, hogy „angolul!”. Mintha ettől a szerencsétlen megtanulna rögvest.

Február 16. csütörtök. Marina di Carrara. Megjött P. Sanyi, az elektrikus. (No lám, ebben alaposan tévedtem, amikor azt írtam, hogy Rotterdamba érkezett. De amit írtam róla, az persze találó, és ül.)
Egyre több rakomány jön, kíváncsi vagyok a végére. Már márkán vagyunk. Rakodás vége, raktárcsukás. Nem megy. A raktár deformálódott középen, beszorultak a pontonok, se előre, se hátra. A sok próbálkozás eredménye megvolt: eltört egy hidraulika cső, de hogy valami humor is legyen a dologban, a skót pasit a Seascot részéről, Mr. F-t, beterítette.. Jöhet Imó! Valaki kitalálta, hogy a letett pontonokat próbáljuk flasencúggal a helyére húzni. Megy! Nosza, rajta. Este héttől tízig a helyére húztuk a 7/8-as és 9/10-es pontonokat. Ekkor jött Imó a hidraulikacsövet javítani.
Este ismét telefonáltam haza. Szabolcs felvételije se jó, se rossz, de én reménykedem.

Február 17. péntek. Marina di Carrara. Elkészült a hidraulika cső. Az első kísérletnél kidurrant egy másik. Hajnali háromra kész a javítás. Próba, újabb cső törik. Négyre Imó megjavítja. A pontonokat nagy nehezen a helyükre varázsoltuk, de nem ülnek le, nem lehet lezárni a raktárt, nem lehet indulni.
A révkalauz negyed hétkor elment.
Nyolckor megjelent a kikötőkapitányság teljes díszben, és abbeli reményét fejezte ki, hogy hamarosan kész leszünk. A barba vázolta nekik a helyzetet.
(Érdekes, hogy az írott naplómban egy szót se szóltam arról, hogy elsőként én vázoltam nekik a helyzetet. Azt hiszem, ez azért van, mert annyi minden történt aznap, és csak vezérfonalat írtam.)
A Kikötőkapitány megnézte a hidat, és aztán tizenegy körül közölte, hogy akár becsuktuk a raktárt, akár nem, a hajó nem mehet el a rádió állapota miatt (nincs 2181-es vészfrekvencia, nincs 24 voltos tartalék feszültség, a középhullám alig fogható...)
Délre az ügynök rendelt egy javító céget. Elkezdték a pontonok tuskóit kiköszörülni, a stiftek lyukait szélesebbre vágni, annyira, hogy leüljön a ponton. A gépbe két elektrikus jött, egy órakor már dödög vígan a kettes generátor. Délutánra a javítócég befejezte a munkát, de a raktártetők nem ültek le a helyükre a raktárkeret deformációja miatt. A változást a sagging, a hajófenék domborúsága okozta. Jobbról balról mintegy két-két centi a deformálódás mértéke.
Tizennégy órakor a Kikötőkapitány megszemlélte a helyzetet, majd elment a barbához megbeszélni a dolgot. Fél óra múlva a bosun jelentette, hogy a deformáció erősebb lett, újabb centit horpadt mindkét oldalon a raktárszáj.
A rakománytulajdonos a hajóra jött. Megegyeztek, hogy kb. 800 tonna rakományt kiraknak a kettes raktárból úgy, hogy a hajó még ne bukjon orra. Szeriontem ez nem fog menni, ehhez az egyes raktárból is kell rakni. Próbálják a költségeket minimalizálni.
Este telex a Seascottól, hogy ne kezdjük meg a kirakást addig, amíg Mr. C. meg nem érkezik.
Gondolom ő varázsló, és ránk fog olvasni némely ősi kelta varázsigéket.
Majd meglátjuk. Addig lesz nyugis fél napunk.
.

2 megjegyzés:

  1. Ahhh, picit sajnálom, hogy most találtad meg a régi naplóidat. Jobb lett volna, ha először fejből ment volna végig a Pnacon 3 története és csak másnap került volna elő a napló.
    Eddig nagyon élvezetes volt, még ha nem is 100%ig hiteles, persze remélem, hogy a "szűkszavú" naplót kiegészíted azzal ami még a fejedben van!
    Csak így tovább,kérlek folytasd.

    Üdv
    Amoxx

    VálaszTörlés
  2. Amoxx: "sajnos" hamar találtam meg, de remélem, nem lesz ezután se érdektelen!

    VálaszTörlés

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (18) naan (1) Napló (214) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)