2011. december 11., vasárnap

Edu újabb alakítása! - MV Humber, 5. rész


Hétfő, április 1. Bolondok napja! Az argentin vám csinál belőlünk bohócot! Őrültek, mint a tunéziaiak! Újabb jó pont az USÁ-nak! Azok nem ilyen eszelősek…
Nem igaz, hogy mi mindent kell beírni a vámbevallásra! Hány doboz gyufám van, hány villanykörte, hány szappanom, és a jó ég tudja, mi mindent! És ezt a hajódeklarációban[1] is fel kell tüntetni! Hány szakkönyv van a hajón, hány méter új és hány használt kötél, zsinór, spárga. (Eltitkolom, hogy van hat spulni gépselyem nálam.) Mennyi folyékony és porfesték van a hajón, hány zoknim van, és mennyi fogkrémem? Mennyi a száraztészta, a lekvár, és a bors? Van-e konzerv, golyóstollbetét és munkásruha? Szörnyű! Borzalom! Hajmeresztő! Csak B. T. vigyorog ezen, mert kopasz.
A Paraná folyón hajózunk, éjfél után érkezhetünk meg S. Lorenzóba. Szép volt a napkelte. Hatalmas síkságon kanyarog, hömpölyög a folyó, és ősz lévén, napkeltekor beködölt a part mentén, a fák magasságáig. Szép volt felülről a gomolygó köd, a fák között megült, a csípős őszi levegő kellemes, tüdőtágító, mint otthon október végén, november elején...
Van nekünk egy szép Alföldünk. Azonban ez a síkság végtelen (a keresztrejtvényekben: dél-amerikai síkság - llano), ahol hajnali hat óta megyünk...! Fantasztikus! Sokat videóztam...
Megkaptuk telexen a kirakó kikötőket: Beirut (1978-ban voltam utoljára) és Lattakia (1974). Rosszul imádkoztam, mégis arabokhoz megyünk.

Kedd, április 2.    

Megérkeztünk San Lorenzóba

Ilyet még nem pipáltam! Továbbra se térek magamhoz, mennyire fantasztikus vidéken jöttünk keresztül! Száz és ezer négyzetkilométereken nem lakik senki, érintetlen természet, lápvidék, árterület, és mint megtudtam elvadult lovak, és szarvasmarhák. A pilot mesélte, ha borjúhúsra támad kedvük, átkelnek a Paraná másik oldalára, az árterületre, és lőnek maguknak borjút, tehenet... Azaz ők vadásznak a vadmarhákra!
Ha idejönnék lakni, és százezer dollárért földet szeretnék, az állam tárt karokkal vár. Egyébként nem. Szegény ember akad nekik is bőven!
Este tízre érkeztünk meg. Előre mentem horgonyt dobni, és közben csudára élveztem a távoli hatalmas villámlásokat. Egészen addig, amíg a horgonyzáskor - amikor már nem volt módom hátramenni -, eleredt az eső. Hűvös, őszi zuhé… Ennél jobban csak Santosban áztam el, de most is eljutott a ruházatom arra a fokra, amikor már nem képes beszívni egy csepp vizet se, mind lecsurgott! Féltem, nehogy a derekam megfázzon! De eddig semmi baj. Ma hajnali négyre ígérték a manővert…
Be is jött a pilot. Horgony fel, manőver a rakparthoz. Olyan hatalmas szél fújt, hogy az üres hajó nem volt képes a part mellé állni. Gyerünk a felső horgonyzóhelyre, horgonyt le, esőben, de én már rafinált vagyok, és vittem magammal esőkabátot. Nyolcig voltam szolgálatban, horgonyőrségben, ekkor újabb manőver. Na most kikötünk, mondta a pilot.
Horgony fel, fordulj meg. Elsőre nem sikerült. Másodikra se. Harmadikra pláne nem! Felmentünk a folyón vagy tíz kilométert, ott végre csendesedett a szél, megfordultunk. Lejöttünk a rakpart alá, újra megfordulni… Na, most elsőre sikerült, persze, mert a szél segített. Így aztán nem kísértjük az Istent, meg se próbáltunk kikötni, újra ledobtuk mindkét horgonyt, és most várom, hogy miként zajlik a napi manővergyakorlat tovább.
Tehát ebéd után újabb gyakorlat, horgonyt fel, ezután a pilot elbizonytalanodott, mintegy háromnegyed órára, és utána kikötöttünk.
Két nap berakásra számíthatunk.

Szerda, április 3. Reggel a Rafa örömmel újságolta, hogy milyen szerencsés: este kiment a Fekete Macska nevű cicababás vendéglátó-ipari egységbe, és amilyen jóképű legény, az első csaj fülig beleszerelmesedett. A mázlista! Igaz, midőn közölte a szerelmes hölggyel, hogy momentán nincs rá pénze, az elbúcsúzott tőle, hogy: bár szereti, azért elmegy dolgozni. Persze fő a szerelem! A többi az mellékes... (és pénzkérdés).
Tegnap este azt hittem összesem a fáradságtól. Este 8-kor már aludtam, reggel 5.50-kor ébresztettek, és úgy éreztem, hogy alig aludtam!
Meglehetős bolondokháza volt egész nap. De azért volt időm arra, hogy sokat videózzam. Felmentem a rakodóberendezés vagy hétemeletes háznyi épületének a tetejére, és klassz panoráma képeket csináltam!
Este kisétáltunk a barbával és P.-vel. Nem különösebben kellemes kisváros, semmi különös, lapos és poros, megittunk egy literes sört hárman, (két és fél dollár egy üveg) és bejöttünk. A peso még mindig egy dollár. Állítólag az éves infláció 0,2 %, (Japánban 0,4 %), de hiszi a piszi, mert a dolláré évi 6 %, és ha tartja az árfolyamot, akkor a pesóé is annyi kell, hogy legyen! Egy picit hazudnak…!
Elképzelhetőnek tartom, hogy valami gikszer csúszott a fogyási programomba, mert talán olyan a súlyom, mint amikor lejöttem, esetleg csak egy picivel több… (Ajjaj!!!) Azért ez őrület, nem?

Csütörtöki, április 4. Nagycsütörtök, sok dologgal... Hajnalban elment K., elvitte a leveleket.
Reggel hétkor meglepve tapasztaltam, hogy Edu, az első pincér nincs sehol. Később megláttam: a jobb szemét eltakarta egy véres húscafat, és az arca akkorára dagadt, mint egy cipó. A daganat mellett hatalmas nyílt seb, a karja csupa kék zöld. Most nem verekedett. A fedélzeten nem lehet közlekedni, mert konténerek állják el az utat. Ezért ha be kell jönni a felépítménybe, akkor fel kell menni a raktártetőre, és le kell jönni róla. Amikor lekászálódni készült, megbotlott, és fejjel előre zuhant. A karját maga elé kapta, de így is borzalmasan összetörte magát. Amikor a folyósóra ért, nekiment a falnak, és összeesett. Valószínűleg az agyrázkódás hatására vesztette el a mozgáskoordinációs képességét… Öt nap ágynyugalmat rendelt az orvos.
Kettőkor elindultunk. Két pilotunk van, akik nem mertek este hajózni, így ledobtuk a horgonyt. Háromnegyed nyolckor kellett előre mennem, és  fél tízre végeztünk. Őrület, hogy mennyire bizonytalan mindkettő. A manőver úgy zajlott le, hogy forduláskor ledobtuk a jobb horgonyt, és azt vonszolva lendületesebben kell a hajónak megfordulnia.
A barba akkor kezdett ideges lenni, amikor szóltam neki, hogy lehet, hogy mi állunk, de akkor a part jön sebesen felénk. Aztán a bokrok susogtak alattam, és a kecskebékák már a hátam megett kuruttyoltak… Azt hiszem az utolsó millimétereknél álltunk meg!
Na, ma végre elmondhatom, hogy dög fáradt vagyok (tegnapelőtt is az voltam!), s csak azért mentem le vacsorázni, mert akkor 20 percet ülhettem!
Most kéne aludnom egy sort.
Kellemes volt felszab. ünn. mindenkinek...!

Nagypéntek, április 5. Ködös, esős idő. Délután megálltunk. A főgép egyik hengerfeje elrepedt. Szép Húsvét elé néznek a gépészek.
Kellemes helyen dobtunk horgonyt. A parton vidám társaság jött össze. Vagy húszan kempingeztek, itt töltik a hosszú hétvégét. Letáboroztak, tüzet raktak, pecáztak, jól érezték magukat. Ahogy a hajó swingelt a horgonyon (csúszkált jobbra balra) néha húsz méterre is kijöttünk a parthoz. Az egyik kissrác úgy behajította a pecát, hogy „megfogta” a hajót. A lobogórúdra tekeredett a zsinór.
Egész éjjel itt álltunk.

Szombat, április 6. Reggel fél hétkor indultunk. A szél megfordult. A tegnapi huszonhét fok után a reggeli tizenhárom kegyetlen hidegnek tűnt. Hogy aludtak a sátorban? Eddig délkeleti szél volt, így reményünk volt arra, hogy ki tudunk menni a tengerre, annak ellenére, hogy egy lábbal túlmerülünk a megengedettnél. A révkalauz közölte, hogy a szél kifújja a vizet a kotort csatornából, így legalább 30 órát kell várakozni, hogy megjöjjön a magas víz. De nem emiatt állunk most. Fél óra menet után a kicserélt hengerfej kifújt, így újra ki kell cserélni.
Az a helyzet, hogy Nolában három hengerfejet hoztak be a hajóra. Akkor a kápó reklamálta, hogy nem javították meg rendesen. A repedéseket speciális technológiával elektromos hegesztéssel kellett volna kijavítani, helyette, olyan amerikás lelkiismeretességgel, és csúcstechnikával megforrasztották. Itt az eredmény. És a most behelyezésre kerülő hengerfejnél is ugyanezzel a problémával nézünk szembe, ha betesszük, az is újra megrepedhet perceken belül, és akkor nincs mód arra, hogy megjavítsuk!
Most erre mit mondjon az ember? A csúcstechnikájukkal elmehetnek a fészkesbe...
Van mindenféle gondunk. Amikor megérkeztünk, akkor azonnal választ kellett adni arra, hogy a rakományt fel tudjuk-e venni kétszer 10.500 tonnás tételben, természetes szeparálással. Nehezen, de kiokoskodtuk. Most kiderült, hogy ha így járunk el, akkor a lattakiai kirakás után égnek áll a hajó orra, a fara meg lesüllyed! 7 méter lenne a szintkülönbség, ami nem engedhető meg, így nem lehet kirakni a rakományt annak megfelelően, ahogy beraktuk. Ez van...!
Az átvevő le van ejtve. Nem volt elég két hét, hogy rákérdezzenek?!

Húsvét vasárnap, április 7. Montevideo előtt vagyunk, a barba megnyugodhat. Vitustáncot jártak az idegei az elmúlt napokban. Volt gondja bőven:
Érkezés előtt a tulajdonos nem nyilatkozott, mennyi rakományt vegyünk fel. Ehhez tudni kell, hogy a folyón 31 lábnyi vizet garantálnak, ha többet merül a hajó, akkor az a mi rizikónk. A tulajdonos vacillált, végül is átpasszolta a labdát: vegyük fel a maximálisan felvehető rakományt. Később, amikor már nem lehetett módosítani, akkor arra utasított, hogy 30 lábnál kisebb legyen a merülés. Kedves…
Berakás után kiderült, hogy a hajó fél lábnyira orra van bukva, és elől 31,5 láb a merülés! A ballasztvizet nem tudták úgy kiszivattyúzni, ahogy kalkuláltunk. Később kiderült, négyszáz tonna víz volt bennünk, ennyivel túl voltunk rakva. Ezt a plusz vízmennyiséget állandóan próbáltuk kiszívni, de kevés sikerrel. Itt volt a lehetőség, hogy nem tudunk a merülésünk miatt kijönni a folyóról, és könnyen lehetett volna 20-25 napot várni a kedvező vízállásra. Á. fejét vették volna…
Aztán a géphavaria: tudunk-e menni? Nem szalasztjuk-e el a kedvező vízállást a gép miatt? (Nem szalasztottuk el.) Ha az utolsó hengerfej is elromlik, akkor egy hengert ki kell iktatni, akkor csak fél erővel mehetünk Szíriába. Elég lesz-e a vizünk, mert szűkösen számítottuk ki, hogy a lehető legtöbb rakományt felvehessük!
Amikor kijöttünk a csatornából, Buenos Aires előtt megfordult a szél, a kérdés: eljutunk-e a nyílt vízig, megfeneklés nélkül?
Hát most ezeken a gondokon túl vagyunk, de itt a nagy kérdés, a rakomány elhelyezése a hajón, amit a tegnapi napnál részleteztem...!
Hogy mondta V. parancsnok úr?
- Mindenki azért van a hajón, hogy dolgozzon, a parancsnok azért, hogy aggódjon!
Hát itt lehetett mit aggódni!


[1] deklaráció - vámbevallás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (18) naan (1) Napló (214) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)