2012. január 7., szombat

A hajóba rohadt kukorica - MV Humber, 10. rész

Szombat, május 25.

Mr. Papworth, avagy rothadt lett a kukorica, nem sárga...

Délelőtt megérkezett a Hajóba Rohadt Kukorica Nemzetközi Főszakértője: HRKNF, a P&I részéről, aki igen szimpatikus (de nem lehet angol, mert teljesen érthetően beszéli az angolt). Megjött a két átvevő, és a bróker, aki eladta nekik a kukoricát (örmény, és olyan szép, mint Arafat). Most éppen megy a nagy vita, és nem akarják megérteni, hogy a hajót nem hibáztathatják a rakomány miatt, mert a rakomány természetéből adódik a rothadás. A két átvevő közül az idősebb (Ekiz Gida) szimpatikus úr, aki csak állandóan sóhajtozik, és a fejét fogja. Hatalmas csirkegyára van, nekik vette a kukoricát. A másik, egy harmincöt körüli nyakas, konok, kitudjamiféle átvevő lehet, senki se ismeri, és állandóan kötözködik, és rettentő dühös. Ilyennek képzeli az ember Jumurdzsákot. Talán ennek is ki kéne szúrni az egyik szemét... Hajtogatja a magáét, és mindenáron a hajóra akarja kenni az ügyet.

Mr. Papworth (HRKNF P&I) megszakértette a rakományt. Lementünk a 2. raktár bal oldalába - a jobb és bal oldal különálló raktárrész, középen fallal elválasztva - , mindenfelé megmérte a rakomány hőmérsékletét, mintákat vett. A dühös török körbe-körbe rohangált a raktárban, és állandóan a penészes darabokból akart mintát Mr. Papworthra rátukmálni. Ő egyébként rettentő nyugodt, és kedves mosollyal elhárította, amitől a dühös török még mérgesebb lett. Mintavétel közben állandóan hajtogatta, hogy a rakomány beázott, azért lett nedves. A raktár oldalán látható lecsurgásokat mutogatta.
Ehhez a következőt kell tudni: A raktár tetején van egy úgynevezett páraelvezető csatorna. Ebbe csurog az összegyult pára, és a raktár végén van két lyuk, amin kifolyhat a fedélzetre. Namármost, ez a csatorna a raktár hosszában sok helyen át van vágva. Amikor a hajó saját daruval rakodik, akkor a teheremelő kötél nekifeszül, és kidörzsöli. A raktár 18 méter mély, és 11,6 méter széles. A kötél V alakban feszül meg, a két daruszár a raktáron kívül van. tehát az természetes, hogy elkoptatja a raktár peremét. Ez pedig a páraelvezető csatorna belső éle. Tehát amikor jöttünk - a rakománytulajdonos kérése abszolút vízszintes úszáshelyzetben, azaz a merülés elől és hátul ugyanannyi (evenkeel) - az összegyult pára nem jutott el a kifolyócsövekig, hanem ezeken a réseken visszafolyt a raktárba, ami természetesen felgyorsította a lecsurgások alatt a penészedési folyamatot. Tehát a dühös török ezeket mutogatta, hogy a rakomány beázott, kívülről. Arról már letett korábban, hogy azt hajtogassa, hogy tengervizet kapott a kukorica, amikor a laborból kijött az eredmény, hogy a kloridtartalom 80 PPM körül van. (PPM = parts per million, azaz egymillió részre eső szennyezőanyag).
Tehát Mr. Papworth megállapította, hogy a felszíni réteg mintegy 20-40 cm. mélyen penészes, nedves. Azt ajánlotta, hogy a kirakás folyamán állandóan ellenőrizzék a rakomány minőségét, folyamatos mintavétellel. Ezt a mintát háromfelé osztják, egyet kap az átvevő, egyet a hajó, és egy megy egy független laboratóriumba, vizsgálatra. Kiszámoltam, hogy mennyi kukorica károsodhatott, és ennek a duplájára tett ajánlatot a P&I részéről, hogy hajlandók garancialevelet adni, illetve bankgaranciát adni. Ebbe a dühös török nem ment bele, mert ő ennek a dupláját akarta. Ez már zsarolás.
Így, a délelőtt általam legépelt, megegyezést se írták alá, hanem nagy dühösen elrohantak. Hat óra után levonultunk a 2. raktár jobb oldalába. Ott sokkal kevesebb volt a lecsurgás, és a kukorica felszíne szép sárga. de ahogy megbontottuk, a felszín alatt mintegy 15-20 cm-es réteg penészes volt. Ezt vajon hogy magyarázza a dühös török? Mert neki mindenre volt megfellebbezhetetlen véleménye...
Én végigvideóztam a raktárakat, a mintavétel folyamatát, és a vizsgálódást.
Most nem tudjuk mi lesz. Közben jött egy Hajdani Birodalmi hajó, és holnap azt rakják meg, addig nálunk áll a kirakás.
Hajnali négytől este kilencig egyfolytában fent voltam, így most nagyon fáradt vagyok.

Vasárnap, május 26. Egész éjjel raktak. Feltűnő, hogy a melósok mennyire kezelhetők. (Bárcsak ezt lehetne mondani a dühös törökről és az ő örmény Arafatjáról!) Ugyanis a daru alig éri el a raktár szélét, és kínlódnak a rakodással, de csinálják. Igaz, először meg akarták fordíttatni a hajót, de abból semmi se lett.
Szegény Jani (2. gépész), már kész idegbeteg, csodálom, hogy még nem bolondult meg!
Ugyanis 5-én lejárt a szerződése, megvan a nyolc hónapja. Úgy tervezte, hogy ha megvan, akkor hazamegy rögtön, mert a lányának június 15-én lesz az esküvője. A váltási kérelmére azt a választ kapta, hogy Konstancán váltják.
Akik régebbről ismerik, azt mondják, hogy a Janinak egy kicsit "férjhezmegyalányom, ésmicsodanagyesküvőtcsapunk" komplexusa van. Ugyanis hosszú évek óta erre készül. Már tizenöt éve, amikor 6 éves volt a kislány, úgy vitte haza a márkás italokat, hogy a lánya esküvőjére teszi el. A leggyakoribb beszédtémája is ez a nagy esemény. Mindenki tudja, hol, mikor és hogyan készül el a zöld szmokingja, de még próbálni kell az esküvő előtt, és ha nem ér haza, hogy megy férjhez a lánya zöld szmoking nélkül? Tegnap szóba került, hogy kiállunk horgonyra, erre a Jani belesápadt, de még elég jól tartja magát.
Ezt látva a parancsnok, és M. Laci, tegnap úgy egyeztek meg, hogy valószínűleg innen hazamegy.
A rakodás rendben megy, a dühös török most meghunyászkodottnak látszik.
Még jó, hogy eszembe jutott, és megírtam a levelet, hogy szüntessék meg a számlámat a Citi banknál, 2.000 Ft-ot számolnak fel havonta kezelési költségként. Aranyosak! Évi 24.000 forint a semmiért! Plusz a haszon a forgalomért. Idióta egy bank!

Hétfő, május 27. Tegnap este nyolckor abbahagyták a kirakást, és elkezdték a Óbirodalmi hajó berakását. Ránk talán ma délután kerül sor újra. Mindenesetre a kirakás megszakításakor olyan gyönyörűséges videót és fotókat csináltam, hogy Mr. Papworth nyála elcsöppen, ha meglátja. Hatalmas oszlopba összeállt, feketére összeégett kukorica, még a legkényesebb ízlésű surveyorokat is lázba hozza! És nem is egy helyen! Szerencse fia ez a pasas...
Ma egyébként csendes napunk volt. Megjött Mr. Papworth, kikérdezte a barbát az útról, megnézte a videót, amit a San Lorenzói berakásról csináltam, és vártuk Isztambulból a delegációt. Mert most mi kértünk közjegyző által hitelesített vizsgálatot, ügyvédet fogadtunk, és mi is veszünk mintát hatósági vizsgálatra.
De Törökországban az élet nem ilyen egyszerű. Minek kapkodnák el a dolgokat? Ma este érkeztek meg Izmirbe, majd holnap reggel jönnek át Aliagába, és akkor intézkednek hiteles személy ügyében. Lassan járj, később érsz Konstancára...
Délután folytatjuk a kirakást.

Kedd, május 28. Tegnap este a barba rosszul volt. Fájt a feje, kicsit lázasnak érezte magát. A kápó este kilenckor panaszkodott, hogy hasmenése van. Erika, M. Laci felesége se érezte jól magát, csak pirítóst vacsorázott. Ma reggel jött Laci, hogy egész éjjel hányt, hasmenése volt. Hétkor megjelent a kápó, olyan arccal, mint én, szoktam, ha 37,2 fokos lázam van, tehát mint aki halni készül. Egész éjjel hányt, hasmenése volt. Éjfél körül a hideg rázta.
Minden valószínűség szerint a tegnapelőtt esti halvacsorát böjtölik. Azt mondják finom volt, és rettenetesen bezabáltak. Á., aki köztudottan nagy halász, és ha hetente háromszor eszik halat, akkor már siránkozik, hogy miért ilyen kevés, kijelentette, hogy most négy öt napig gondolni se tud a halra. Kíváncsi vagyok, milyen éjszakája volt?
Azt hiszem nagyon örült, amikor felajánlottam, hogy leírom a vallomását, és kinyomtatom. Ma egyébként engem hallgatott meg Mr. Papworth...

A barátaimtól ments meg uram, az ellenségeimmel majd csak elbánok!

Délre vártuk a bíróságot, közjegyzőt, a hajó ügyvédjét, meg a hajózási szakértőt. Meg is jöttek háromra. Arany pofák voltak. Úgy nekünk estek, mintha nem mi kértük, és fizettük volna őket... A hajózási szakértő azzal indított, hogy:
- Captain, szilárd meggyőződésem, hogy a rakomány beázott.
Abszolút pártatlan, és részlehajlás nélküli szakértő volt, aki fizetéséért mellettünk áll...
A mezőgazdasági szakértő, akinek a feladata a mintavétel volt, mint az őrült vetette be magát a penészes rakományba, pillanatok alatt mocskos lett. A barba erre kikapta a kezéből a "mintát", kiöntötte, és telerakta tökéletes kukoricával.
Az ügyvédünk arról igyekezett meggyőzni, hogy fizessünk minél több kártérítést az átvevőnek, mert különben letartóztatják a hajót. Valóban ügyes, és a mi pártunkon levő jogász volt, mert holnap letartóztatják a hajót, amíg a P&I részéről meg nem érkezik a bankgarancia, hogy a pénzt letétbe helyezték. Amikor Mr. Papworth kérdést tett fel neki, alig akart válaszolni.
"Alapos" vizsgálat után, kb. egy óra múlva elviharzottak. Az átvevő által kért bizottság órákat ült a nyakunkon. Azt ugye mondanom se kell, hogy a dühös török egész idő alatt ott volt, és irányította őket.
Azért a hajózási szakértőt sikerült meggyőzni arról, hogy nem áztunk be (de beáztunk, de ezt nekik nem kell tudniuk), mert megmutattuk, hogy egy MacGregor szelvény (raktártető szelvény) nem lehet húsz centi széles, mert egy helyen húsz centi távolságban voltak lecsurgások a raktárszájban, tehát nem a szelvények között jött be a víz (de ott jött be, csak szétfolyt). Ezt ő el is fogadta, ekkor a Dühöske majdnem gutaütést kapott. Ha a kapitány ezt le is írja, akkor biztosan meg is üti a guta. Úgy kell neki... Egyébként jól bevásárolt a szakértőivel, és az ügyvédjeivel, meg a haverjával, az örménnyel. Ugyanis ha elfogadja a P&I által felajánlott háromszázezer dollárt, akkor a pénzt megkapja, és kész. De ő minimum hatszázezerhez ragaszkodott. Mi lesz tehát:
A pártatlan török bíróság kapásból megítéli neki a pénzt, erre a P&I a hágai bírósághoz fordul, ahol általában kompromisszumos megoldásokat hoznak, fele-fele arányban kell viselni a terheket.Tehát kap háromszázezret. De azt legalább öt év múlva! És nuku kamat! Tehát Dühöske benne van a csőben. Haha!
Miután elmentek, úgy döntött Mr. Papworth, aki mint említettem nem ma lépett le a falvédőről, hogy elmegyünk és megnézzük, hogy Dühöske hogyan tárolja a kukoricát. Mert valami hatalmas tétel penészes áruról mesélt. Mintegy ezerötszáz tonnáról. Ő azt külön tárolja, meg is lehet nézni.
Kissé meglepődött, amikor közöltük, hogy: nosza rajta, menjünk, és nézzük meg, azt a fránya szennyezett törökbúzát. A helyszínen mi lepődtünk meg, mert egy árva szem penészes kukorica se volt, nem is tudta volna külön tárolni, mivel a darus abszolút összekeverte kirakás közben. Ehelyett hatalmas mennyiségű - valóban ezerötszáz tonna körüli - hibátlan gabonát találtunk felhalmozva. Egy hatalmas kupac perlit és egy kupac kénpor között. Hát azok aztán szennyezték, de piszkosul, a szél csak úgy hordta a ként, rá a tengeri halom tetejére. Csináltam is róla szép video felvételeket. Nem a magam, hanem a hajó részére.
Mr. Papworth mintát is vett belőle, biztosan tudja, hova kell küldeni...
Azt hiszem, Dühöske törököt fogott vele...
A hírek szerint, péntek reggel mehetünk el. Nem lesz egy hosszú kalabus (börtön: arab, török).
Egyre jobban izgulok, hogy a levelem nem érkezik haza időben, és így a tengerészjelölt fiam nem kapja meg. M. Laci adja majd fel, ha hazaérkezett.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) 9/11 (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (21) naan (1) Napló (217) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)