2012. január 22., vasárnap

Megérkeztünk Mangáliára - MV Humber - 12. rész

Péntek, május 31.    

De mi van, ha később, mert török…?

Várjuk a Clearance-t. Ma megkaphatjuk, és akkor tűz! Persze ennek van egy sajátos lefolyása: 
Izmirben 9-kor nyitnak a bankok (de mi van, ha később, mert a bank török). Az ügynökünk odamegy kilencre (de mi van, ha nem, mert ugye ő is török), és megkapja a bankgaranciát. Ekkor kocsiba vágja magát, és átrohan Aliagába (de …, ha… török). Bemutatja a bíróságon, és megkapj az antiletartóztatási határozatot (de…, ha … ők is törökök). Elmegy a vámra, ott azonnal megadják az engedélyt a távozásra (de …, ha … mégtörökebbek). Ezután átmegy az Immigrationra (törökebbek?) megkapja a Clearance-t. Átrohan a Kikötőkapitányhoz (aki valószínűleg  a legeslegtörökebb), és kiállítja a Sailing Permissiont. Ezután a török ügynök kocsiba vágja magát, és  azonnal kihozza az engedélyt. Ettől számítva egy órán belül valószínűleg  elmehetünk. Na és itt a kérdés, ki mikor ebédel? Szerintem akkor, amikor az ügynök éppen oda érkezik…

Várom a fiamat

Előre dolgozom. Megcsináltam Nimród túlóra lapját. Na, ez nem azt jelenti, hogy fizetik neki, csak ezzel lehet bizonyítani, mennyit dolgozott a hajón. Kíváncsi vagyok, milyen szerződéssel jön le? Merényi azt mondja, hogy kihajtja, hogy a magyarok is olyan szerződéssel jöjjenek le, mint a közép-amerikaiak. Tehát 400 dollár körüli alap, és fizetett túlóra. Így érdekeltek lesznek abban, hogy dolgozzanak a hajón.
És nem lehet nagy a pofájuk, mint K-nak. Fantasztikus, hogy mennyire nem érzik, nem látják, hogy mennyivel jobbak a salvadoriak! Sz. P. is csak azért marad, mert olyan dolgokhoz ért, amit velük nehezen lehetne megcsináltatni! Blokkok, kerekek, csigák, kötelek szakszerű kezelése, zsírzása. Sajnos nagyon sok olyan munka van, ami nem látványos, de meg kell csinálni, mert az előző sztromó nagyon elhanyagolta! (Mindig az előző, világos!) Más melóra, ahol egy kicsit mozogni kell, nem lehet használni. Morognak is a többiek, hogy nem megy raktárt mosni, bezzeg a markát tartja az 50$ prémiumért! Jó, 52 éves, meg mindenféle betegségek, meg műtétek után, de ezt a salvadoriak nem fogadhatják el. És más se. Ez egyéni probléma. Ez nem MAHART, ahol a régi érdemekből ragyogóan meg lehet élni. Meg a meglévő kapcsolatrendszert kihasználni:  én tudom rólad, de nem mondom el, te meg nem küldesz haza a hajóról, bármilyen használhatatlan vagyok!
A fiamat úgy kell beidomítani, hogy számára természetes legyen, hogy ugyanazt el kell végezni, mint a salvadoriak. És akkor a következő hajóján könnyebb lesz a helyzete. (Könnyebb, mint másnak, aki hőbörög, és kiabál a túlóra miatt, hisz ő elmondhatja: az előző hajón ilyen munkarendben dolgoztam! És nem azért könnyebb, mert végre kiszabadul az apja keze alól…) Semmi esetre se szabad átvennie a jelenlegi magyar matrózgárda hőbörgéseit, hanem meg kell fogni a munka nem szocialista-kommunista végét is. Meg kell tanulnia dolgozni, és azt, hogy sajnos az a munka amit végez, az igen alacsonyra értékelt az egész világon, és így az kapja meg, aki alul tudja kínálni a másikat. Nincs olyan, hogy jó matróz, csak matróz van, és bárki elvégzi a munkát, akit felvesznek az utcáról.
Tehát Ninó lejön, és itt kezd dolgozni. Azért annyi előnye legyen, hogy nem a legrosszabb kabint kapja, mint az a deck-boyok sorsa szokott lenni. Nem lesz egy királyi lakosztály, de a helyzethez képest tűrhető.

Erika aggódik

Erika Laci felesége. Laci az ügynökkel reggel kiment, hogy a sok török ellenére beszerezze a Sailing Permissiont. Most  este hat óra van, és Laci sehol. Péntek lévén, itt du. 2-kor megállt az élet. Tehát Erika aggódik Laci miatt. Ötig tartotta magát. Ákosnak meg kellett ígérnie, hogy ötkor telefonálnak. Éppen nála ültem, és azon problémázott, hogy ki a jó fitty-fenét hívjon fel, amikor Erika megjelent pontban 17.00-kor, hogy akkor most ugye telefonál a barba? Tehát megpróbáltak beszélni az ügynökséggel, és persze nem tudtak, de ship chandler válaszolt. Azt mondta, hogy az ügynökünk egy másik hajón van a vizsgálattal. Tudja, mert a testvére.
De akkor hol van Laci? Délelőtt tíz régen volt… És azóta Erika nem tud más témát, mint azt, hogy hol a Laci? De értse meg az Ákos, hogy neki tudnia kell, mi van a férjével. Legalább vegyék végig a lehetőségeket…
Borzasztó ideges szegény, nem tud mit kezdeni magával, csak rágja magát. Laci valószínűleg indulási engedélyt próbál szerezni, de hogy mi módon, senkinek semmi fogalma róla. Próbáltunk hülyéskedni, viccelődni, de majdnem balul ütött ki, mert rossz néven vette. Kérdezte, ha akarna telefonálni a férje tudna? (Nincs telefon a hajón!)
A barba kiment vele járni egyet, és majdnem idegbeteg lett, mire visszaértek. Ugyanis Erika nem volt képes felfogni, hogy miért nem mondjuk meg, hogy hol a Laci, mit csinál a Laci, merre van a Laci, mikor jön a Laci, és ti hogy lehettek ilyen nyugodtak, és mondjatok már valamit. Közben véresre karmolászta Ákos karját…
Én persze tudom, hogy mindez azért van, hogy lássam: én milyen jól választottam feleséget!

18.00: a helyzet az, ha ma nem kapjuk meg az engedélyt, akkor egy nyugalmas hétvége elé nézünk, mert hétfő délnél előbb semmi nem történhet! Ajaj…!
19.30: megvan Laci, megvan az indulási engedély. Kész krimi, ahogy megszerezték:
Délután kettőre jött meg a bankgarancia Londonból. Az átvevő ügyvédje egy azaz 1 darab szóba belekötött, és nem fogadta el. Vissza Aliagából Izmirbe, elintézni telefonon, hogy London újra küldje el, de előbb kiimádkozni, hogy a törökök fogadják el faxon. Ötre megjött. Kocsin vissza Aliagába. Rimánkodni a bíróságnak, hogy adják ki a semmisségi határozatot. Ott teljesen értetlenül néztek rá: de hiszen elmúlt öt óra, vége a hivatali időnek, a madzsar efendi jöjjön vissza hétfő reggel. Végül kiadták. Irány a Büyük Gümrük Müdürlügü (Fő Vámhivatal), a kikötői Müdürlügü (kikötői vám), a Parti Őrség (nehogy menet közben a fenekünkbe lőjenek), az Immigration, a Harbour Master, a Jóisten, Allah, a Mindenszentek, a fagylaltos, az újságos… Meglett minden.
És amíg ezt elmondta, Erika állandóan nyafogott, hogy de őt miért nem hívta fel, mert el se tudja képzelni, hogy mennyire idegeskedett. És mit képzel a Lacika, hogy hagyja őt itt kétségek között, és még nem is hívja fel. És mindennek a teteje, hogy a Laci nem is figyel rá… Így nem maradt más hátra, mint hogy összebőgte a rádió szobát. Ekkor Laci megsajnálta:
- Béla, igyunk már egy sört… - mondta.
20.00: itt a vizsgálat. Milyen hülyeség ez, hogy végignézik a raktárainkat? Mi lenne, ha már becsuktuk volna? És azon problémáznak, hogy miért van 11 konténer egy bulk carrieren (ömlesztett árú szállító).
20:50: elindult a pilot.
21:05: pilot a hajón, indulási manőver, és irány álmaink városa, a kies Konstanca, és Románia!
Güle güle Dühöske effendi! (Ez magyarul kb. annyit tesz, hogy: rózsák kísérjenek utadon Dühöske úr.) És üssön meg a guta… Ami minden bizonnyal meg is fogja, mert a bíróság úgy határozott, hogy csak 170 tonna a károsodott rakomány, tehát a P&I ennyit fizet (és nem 1000 tonna árát, amennyit felajánlott, és Dühöske nem fogadott el.) Hát ez a fő ok, amiért megüti a guta. Ha túléli, akkor majd ha megérkezik a P&I bírósági feljelentése, amiért a hajót súlyhiány miatt feltartóztatták, akkor biztos lesz a gutaütés. De a legvégső esetben akkor kerül rá sor, amikor a bírósági számlákat ki kell fizetnie, és kiderül, hogy pénz az ablakban.
Annyit azért el kell mondani erről a San Lorenzo Kelet-mediterrán útról, hogyha Mr. Bott egy kicsit értene a hajózáshoz, akkor nem küld minket Lattakiába, és nincs ez az egész hercehurca. Minden problémánk ebből a melléfogásból akadt. Érdekelne, miért tartja az ügyvédeit…?

JÚNIUS

Szombat, június 1. Dardanellák  Verőfényes időben keltünk át! Igazán sajnálom, hogy már van róla sok video felvételem. De azért mintegy negyven másodpercet akkor is megért! Bezzeg délutánra párás lett a levegő. Isztanbult alig láttuk. De azért két percnyi felvételt megint készítettem, mert kell a film folyamatossága miatt, és különben is, esti feltételem még nincs, de leginkább amiatt csináltam, mert a Szultánok Városának gyönyörűségével nem lehet betelni. Valahányszor erre jövünk, mindig van valami új, amit azelőtt nem láttam.
A dél-amerikaiak most voltak először a jó öreg Európában. Ma este mindegyikük csak ámult. Annak ellenére, hogy hideg volt, mindegyik ott didergett a sétafedélzeten, és bámészkodtak.
Szokás szerint megérkezett a vizsgálati csónak, és szokás szerint lementem, hogy a szükséges okmányokat bemutassam a hatóságnak. Borzasztó nagy hajó vagyunk! A szabad oldal több mint kilenc méter, s ezt egy kötéllétrán kellett megtennem! Lefelé még csak-csak, de felfelé…! Liftet kéne felszerelni.
Távirati értesítést kaptunk, hogy hétfőn négyen érkeznek váltók. Ezek szerint holnapután megcsókolhatom a nagyfiamat (feltéve, hogy hagyja…)
A kabinja a helyi viszonyokhoz képest jó, és egy kicsit ki is takarítják, rögtön be is rendezkedhet ahogy megérkezik. Nem kell kabinmosással kezdeni. És főleg nem munkával, mert ugye délután érkezik! Majd csak másnap reggel, hadd szakadjon meg az apja szíve…
Beszéltem Encsikével. Szegénynek eltört a lába. Már megint. Mindig ezt csinálja, ha nem vagyok otthon! És izgulnak Nimródért. Én is. Az a helyzet, hogy kezdek lámpalázas lenni! Ugyanaz az érzés kerít hatalmába, mint ötödikes általános iskolás koromban, amikor Anya bejött az első irodalom órájára az ötödik osztályba. Az óra után faggatott, hogy mi bajom van, mert egész órán sápadt voltam izzadtam… Nagy nehezen kiböktem:
- Nagyon izgultam, hogy nem tudsz majd tanítani! (És ez ugyebár nagy blamázs lett volna a számomra a többiek előtt!)
Nos, most nagyon izgulok, hogy a fiam, tud-e dolgozni? Akkor is izgulok, ha tudom, hogy tud! Megkérdeztem a barbát, hogy az ő felesége is beszámíthatatlan szokott-e lenni, ha a gyerekről van szó? Hümmögött, de kibökte, hogy bizony ez igen gyakran előfordult. Erre megnyugodtam, és elmondtam, hogy Encsike drága nem tudná elviselni ha az ő pici elsőszülött fiacskájának egyedül kellene karácsonyoznia! Erre hatalmasat kacagott, és nevetve mondta:
- Ez tudod mit jelent? Maradhatsz januárig a hajón. De akkor már minek menne egyedül haza a fiad? Lehet, hogy hozzánősz ehhez a hajóhoz!?
Lehet…
Nagyon várom, és a leveleket is, amiket hoznia kell! Egyébként hétfőn indulnak…

Vasárnap, június 2. Fekete-tenger. Isten éltessen Nimród nagyfiam 19. születésnapodon! Kapsz egy karton lónyálat a születésnapodra, ha a hajóra érkezel!
Egyre hűvösebb a levegő. Eddig az optimális, éjjel 20-22 fok, nappal 24-25 volt, enyhe szél, kellemes idő. Ma hajnalban, 03:50-kor csak 15 fok, és élénk, hideg szél fogadott a hídon. Ennyit a brit témáról.
Hatalmas ötletem támadt a reggeli őrség alatt. Az első osztályú kapitányi szakdolgozatnak feldolgozom ezt az utat a tanulságaival együtt! Már meg is írtam a levelet a Főfelügyeletre, hogy fogadják el témának.
Délután fél egykor megérkeztünk. Na nem! Természetesen Mangáliára, és nem Konstancára. Miért mennének most a dolgok az előre meghatározott mederben, ha eddig nem így volt? Persze tegyük hozzá, hogy gyakorlatias okok miatt jöttünk ide. Eredetileg úgy tervezték, hogy Konstancán kidokkolunk, majd átjövünk Mangáliára a hajógyárba javítani. Most a sorrend megfordult, mert lekéstük a dokkot. Ennek a késének a költségeit majd Dühöske bej állja, mert nyilvánvaló, hogy perelik ezért is…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (17) naan (1) Napló (213) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)