2012. július 18., szerda

Szegény surveyor... - MV Humber, 34. rész

Péntek, szeptember 6. Mumbai. Reggel átnéztem a tegnapi kikötői munkanaplót. Pontosan a rakomány felét rakták ki eddig, és tegnap semmi galiba nem történt - lekopogom ahogy jólnevelt, s a babonában hívő elsőtiszthez illik. Így bátran kiengedtem a fedélzetmestert - aki szintén vitte a fiát, aki az első pincér, mert bízom a daruinkban...

Biztosítás indiai módra

A stivador figyelmét felhívtam arra, hogy a munkások nagyobb odafigyeléssel dolgozzanak, mert egy köteg vas tegnap visszahullott a raktárba, nehogy valaki megsérüljön. Tettem ezt azért, mert reggel elszörnyülködve láttam, hogy a kettes Thompson daru teheremelő kötele a végét járja - ezt az egy kötelet nem cseréltük még ki a két egyforma darun. A stivador mondta, hogy persze, megmondta nekik, főleg azért, mert tegnap az egyik uszályban egy fiatal melós két ujjának utolsó percét összeroncsolta a drótkötél, mert alányúlt.
- Mi lesz vele? - kérdeztem megütközve.
- Mi lenne? Semmi. Nem figyelt, az ő baja.
- Biztosítás? - kérdeztem naivul.
Megütközve nézett rám, nem akarta megérteni mi bajom van.
- Alkalmi munkás - mondta - , örüljön, hogy van munkája...

Ha harc, hát legyen harc...

Mr. Bott és az MSL Napoli között. Az MSL a hajóbérlő, ami egy szedett-vedett digó kóceráj, de valószínűleg a kisujjában is több ész van, mint a tulajdonosunk összes fejében. Biztosan vannak olyan kitételek a bérleti szerződésben (semmit nem tudok, csak találgatok), ami alapján most Mr. Bott jobbra-balra rohangál a pénze után, és reménytelenül bolyong a digó erdőségben, ahova bevihették.
Az utóbbi napokban a sarkára állt - ami egyben valószínűleg a mi lábunkat is jelenti, és nekem az igen köszvényes, jó lenne ha leszállna róla. Ugyanis olyan telexet kaptunk, hogy lefoglaltatja a rakományt, ha az MSL nem fizet. Ez az ő sarka.
A Mitsutor, az olasz érdekeit képviselő ügynökség most táviratozott, hogy a hajó darui miatt egyáltalán nem képes rendben kirakni a rakományt, és ha nem adjuk ki - miért mi, miért nem Mr. Kretén-Bott - akkor letartóztatja a hajót. Mindenféle surveyort beküld, és a black-ganget (világszerte rettegnek a tengerészek az adott ország black-gangjétől, a vámhivatal keresőcsapatától, mert azok mindent felforgatnak a hajón, és sok olyat találnak, ami szabálytalan, az adott országban, de mi nem tudunk róla.) Ez a mi - az én köszvényes - lábunk, amire Mr. Bott ráállt...

Tele a hócipőm

ezzel a hajóval! Délután felolvastam Ninónak amit írtam a naplóban, szerinte jól írtam meg a tegnapi napot. Mikor végeztünk egy hatalmas reccsenés az ablak alól, a hideg futkosott a hátamon! A kettes Thompson egyik - az árboc csúcsán lévő - blokkja eltörött, és a kötél beszorult a blokk és a görgő közé. Túlórázhatunk a gépészekkel együtt! Ha lesz hozzá alkatrész, mert a görögök spórolás miatt leállították a görgők cseréjét. Ráadásul olyan helyzetben történt, hogy nem tudunk hozzáférni. Délután majd két órát töprengtünk a megoldáson. S milyen az élet? A megoldás magától jött, nem kellett törni a fejünket, hogy mit is csináljunk. Ugyanis amikor fent voltam a barbánál, látjuk, a harmadik tiszt rohan a decken, és üvölti a hordozható rádióba, hogy:

Leszakadt az egyes Jumbó!

Leszakadt az egyes Jumbó! Így igaz! A teljes emelés - milyen szerencséjük volt a munkásoknak! - a bárkába esett, a daru blokkja a fedélzetére, jókora lyukat ütve rajta, s a teheremelő kötél egyik vége a raktárban kunkorodott, mint egy elemi szálakra bomlott döglött kígyó, a másik eltűnt a vízben. A darugém végén lévő blokk szinte szétrobbant. (Ez az a daru, amelyiken kötelet cseréltünk - ugyanaz a kötél szakadt el. Ez az a blokk, amelyiken görgőt cseréltünk, az a görgő, és a mellette lévő is darabokra tört.) Azt hiszem, hogy az új görgő anyaghibás volt, ez lehetett az oka a hibának.
Nem történt személyi sérülés! Hányszor írtam már ezt le? Őrület, őrület, őrület!
Mr. Bott megkapta az értesítést, most bezzeg nincs nagy pofája, megígérte lesz kötél, lesz új blokk, lesz minden. De azt gondolom, egy kicsit későn kezd költeni a daruira. Nem csodálkoznék, ha kapnánk egy surveyort, aki végigellenőrzi a rakodó-berendezéseket, és bevonják a bizonyítványt (amit Mr. Bott Puerto Cabellóban megvásárolt, és amire nagy hangon hivatkozott Romániában: ha van bizonyítvány, akkor a daruknak működnie kell!). Persze ezt is ki lehet védeni, itt is meg kell venni a darubizonyítványokat, hisz mindent lehet, csak akarni - és fizetni - kell...

Szegény surveyor

Ez az a surveyor, aki a rakomány állapotát felügyeli az átvevő részéről. Egy nem sok vizet zavaró "illető", hallgatag, mosolygós ember. Nincs sok dolga. Naphosszat beszélget a stivadorokkal, és néha fényképet csinál a rakományról. Elővenné a fényképezőgépét ha lenne és fotózgatna kedvére. Na kérem, itt a bibi... Mert nincs fényképezőgépe. Mit tesz ilyenkor a szegény ellenőr? Kér egyet a hajótól. Illedelmesen, nem követelőzve, ha volnánk olyan szívesek, és odaadnánk a miénket... Csak akkor kéri, ha fotózni akar, és azonnal visszaadja. Amint kész, hoz egy filmet, és amit felhasznált elviszi. Meg is állapodtunk, hogy így lesz.
Itt jön a képbe a chief hülyesége. Egy pillanatnyi elmezavar, illetve a bolondokházás kapkodásban elfelejtettem, hogy ő használja a gépet, és a Thompson daru törött blokkjáról csináltam négy fényképet, erre a tekercsre. Mekkora lett volna az örömük, ha ezeket a képeket megkaparinthatják! Én elfeledkeztem a dologról, a surveyor meg fotózott szorgalmasan.
Ma jön, hogy elvinné az exponált tekercset. Mint a villám, sújtott belém a felismerés: mi lesz a törött blokkról készült képekkel?
A megoldás kézenfekvő volt. A barbával kinyitottuk a film dobozát, kihúztunk egy jó méteres darabot, és "a fény felé tartva meggyőződtünk róla, hogy nincs rajta felvétel". Így biztosan nem jut a kezükbe a blokkról készült kép. De amit a pasas csinált, annak is annyi... És holnap keresem majd rajta a családi fotókat, amik a tekercs elején voltak! (Pedig nem is voltak, de ő ezt honnan tudhatná?) És az is lehet, hogy fel leszek háborodva, hogy mit műveltek a fényképeimmel a laborban...
Mit kap majd a főnökétől? Szegény surveyor...
Fáradt vagyok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) 9/11 (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (21) naan (1) Napló (217) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)