2012. augusztus 14., kedd

Elindulunk Indiából - MV Humber 37.

A picurka elsőtiszti kabinban
Szerda, szeptember 11. Mumbai. Éjszaka minden gond nélkül ment a kirakás, ha nem történik semmi, akkor késő este elmehetünk, de ezt nem hiszem, mert úgy gondolom, erről a rakpartról csak napvilágnál lehet elmenni, olyan kacifántos a manőver.


A szent hatökrök...


Isten bizony nem érzem magam fajgyűlölőnek, és csak az arabokkal nem szeretek igazán dolgozni, de amilyen hatökrök ezek, ilyenhez foghatót még nem pipáltam.
Az egész úgy kezdődött, hogy telex ment Mr. Bottnak, hogy kell három köteg 23 mm átmérőjű 250 m hosszú drótkötél. Ezután bejött a főfőfő shipschandler, és elvitte a szükséges méretet, 23 mm x 250 méter. Majd az alfő shipi következett, akinek megadtuk, hogy háromszor 23 x 250-es kötél kell. Majd az ügynökségről két nap alatt hárman érkeztek, akik elkérték a kötél adatait. Ma capt. Menon, Mr. Bott testi-lelki jó barátja is meglátogatott, és megjegyezte, hogy a méretek nélkül nehezen tudja beszerezni a darukhoz szükséges drótköteleket. Miután elment, itt hagyta a papírt az adatokkal, én utána rohantam, de már nem értem el. Rohanás az irodájába. A kapunál mutatom a névjegyét:
- Ide akarok menni - mondom, és nem értettem, miért néznek a kapusok olyan bambán, és értetlenül.
- Nem tudom, hol van - közli az egyik.
- Szálljon repülőre - ajánlja a másik.
- Ez hülye - társalgok magammal. De nem. Mutatja a névjegyet:
- Ez az iroda Bangalorban van India másik felében!
- Te jószagú Atyaúristen - szalad ki a vér az arcomból. - De kell itt is lenni irodának - makogok. Megtaláltam. Bemegyek. Odaadom capt. Menonnak a cetlit.
- Jaj de jó, már küldeni akartam valakit a hajóra a méretekért - örvendezik. Meg is rendeltette azonnal egy helyes, piros pöttyös titkárnővel (ott a homloka közepén volt a pöttye). Visszamentem a hajóra. A parancsnok már várt. Felmentem. Menon embere volt ott, és kérte a drótkötelek adatait. Isten bizony! Huncut legyek, ha nem így volt, szóról szóra! Megkapta, elment.
Délután megjött a köteles. Hozta a papírját. Nézzük: három köteg kötözőkötél (gyanús!). 
- Írja alá parancsnok a szállítólevelet, mert nem tudom a vámon áthozni - mondja a majomformájú gnóm sofőr. 
- Chief, menj vele, nézd meg mit hozott, azután aláírom.
Lemegyünk. Egy másik papírt lobogtat. Elolvasom. A három drótkötél adatai, ahogy a shipi megadja:
1 köteg 22 mm-es, egy köteg 24 mm-es.
Ez a három, amit rendeltünk.
Megfájdult a fejem...
És akkor arról nem is beszéltem, hogy délután megüzenték, hogy indulásra ne legyen a trimm nyolc méternél több! A trimm az első és hátsó merülés különbsége. Nyolc méteres trimm azt jelenti, hogy a hajó orra az égnek áll, a fara meg lent van! Őrület...! (De ebben az esetben inkább arra hajlok, hogy azt higgyem, hogy valaki a hajón félreértett valamit, és a nyolc láb - 2,4 méter - helyett métert mondott.) De ennek sincs semmi értelme, mert csak a legnagyobb merülést szokták korlátozni a vízmélységnek megfelelően.

Csütörtök, szeptember 12. Mumbai. Hajnali négyre kész lettünk a kirakással, kiraktunk 5918 tonna vasat szeptember 1-12 között! 
Nem tudjuk hova megyünk, így a külső horgonyzóhelyen ledobtuk a macskát, és megvackoltunk...

Isten veled India

Először voltam a maharadzsák és Bagira országában. Bombayban soha nem látott nyomorral találkoztam, a mesék gazdagságát nem volt szerencsém megismerni, de az a néhány felhőkarcoló sejtet valamit a modern kori vagyonokról, és a képeslapok a régi korok kincsekről árulkodnak. A legnagyobb gonddal személyesen szembesültem. A városban is, a hajón a munkám során is: a túlnépesedéssel. 
Biztos vagyok benne, hogy ezért látszanak sokszor "hülyéknek" ahogy a szent hatökrök részben leírtam. Mert rosszindulat nincs bennük. Biztos, hogy mindenki a legjobbat akarja nyújtani, de ennyire telik, ha egy embernek való feladatot harminckilenc és félre bíznak. Mindenik meg akarja mutatni, hogy dolgozik, és senki nem látja át az egészet. Aki meg átlátja, az nincs jelen, valahol messze van. A tanult emberek itt is válogathatnak a munkalehetőségek között, ahogy az India Times többoldalas álláshirdetéseit böngésztem!
Aki kap egy részfeladatot, érezheti, hogy nem teljesen stimmel a dolog, ezért hogy megmutassa, hogy dolgozik, és rá szükség van, beindítja képzeletét, és ha hatalma is van hozzá, rendeletet, szabályt alkot, és azután a többiek ehhez tartják magukat. És a bürokrácia burjánzik. Ezért lehet, hogy sehol ennyi személyzeti listát (crew list) nem kértek el hajótól mint itt. A rádiós vagy negyven példányt osztott szét. Vitte boldog, boldogtalan, egyszerre több példányban...
Azt tudjuk irodalmi élményeinkből, hogy az indiai művelt ember szereti a művészetet, értékeli költészetet. Ez lehet az egyik oka, a másik pedig az, hogy az általam vezetett és megfogalmazott hajónaplóban valami légies-költőit vélhettek felfedezni, mert hordták a másolatot, mint a cukrot. (Elképzelhető, hogy valami általam ismeretlen indiai versformában írtam önkéntelenül?)
Biztos vagyok benne, ha nem történik az a darublokk leszakadás, és nem károsodik az uszály, akkor sokkal nyugodtabb lett volna a kikötői tartózkodásunk. De így egy lidérces álom volt!
Tegnap hajnal háromnegyed négytől este fél tizenkettőig voltam talpon, egy perc pihenő nélkül. Ma ugyanabban az időben keltem. Délelőtt fél kilenckor lefeküdtem, és kettőkor ébredtem. Csuda finom alvás volt!
Takarítjuk a raktárakat, majd mossuk, hogy bármilyen rakományra kész legyünk.
Az elmúlt napokban írtam néhány dolgot: többek között Nagyszékelyről és Lőrincről. Az egyiknek Maca néni és Sándor bácsi a címe. Meséltem a két öregről, akik nagyon szerettek engem, azt hiszem az unokájuknak tekintettek. Felolvastam Ninónak. Élvezte. Nevetett, mosolygott, és a végén meg is könnyezte, majdnem elsírta magát. Érdemes volt megírni. Szép lelkű fiam van...
Tűz a parton címmel az egyik este eseményeit is megírtam, amit a Paraná folyón töltöttünk. Azt hiszem, az is jól sikerült. A Nagyszékelyről szólókkal nem vagyok igazán megelégedve.

Péntek, szeptember 13. Mumbai, horgonyon. Éjjel óránként néztük a tiszt urakkal a telexet, Mr. Bott kiötölt-e valami nagy marhaságot, ami a következő út lehet? Eddig semmi. Jobb is ha ma nem jön order, lévén péntek és 13.-a!
Folyik be a víz az egyes raktárba. Nagy a valószínűsége, hogy lyukas a fenékkút szívócsöve, és valamelyik ballaszttankból jön. Hogy lehet így berakodni?

Szombat, szeptember 14. Mumbai, horgonyon. Éjszaka Pali bakot lőtt. Azért adunk szolgálatot, hogy ha Mr. Bott telexezik, azonnal tudjunk válaszolni. Hajnali négykor megyek fel a hídra, ott egy távirat a gépben. Éjjel 1:48-kor jött, Amerikában még tegnap délután van, 15:18. Pali nem tudta eldönteni, hogy sürgős-e és nem keltette a parancsnokot. Persze, hogy sürgős! (Vagy nem ellenőrizte idejében a telexet, mert belemerült a térképjavításba!). A kérdései akkor is, ha hülyeség: megjött-e a drótkötél, az ominózus három Jumbó kötél - meg -, ugye hogy meg kell rendelni a nehézdaru blokkjához a görgő tengelyt - ugye -, és tiszták-e a raktárak - nem -, még két nap kell a mosásra. Persze a barba kiakadt Pali eljárásán...
Én meg tudom még érteni Palit, mert emlékszem, nekem milyen gondot jelentett hasonló esetben eldönteni, hogy felébresszem-e a mindenható parancsnokot. Nem tudom, ha én leszek captain, hogy viszonyulok az ilyen viselkedéshez...?

Vasárnap, szeptember 15. Mumbai, horgonyon. Isten éltessen Encsike a neved napján! Vajon még hány ilyen köszöntő lesz ebben az évben, a Naplóm lapjain, úgy, hogy az érdekelt nem szerez róla tudomást?
Éjszaka semmi nem jött, így a holnapi nap is itt leszünk, lévén Amerikában vasárnap éjjel.

Hétfő, szeptember 16. Mumbai, horgonyon. Készen állunk a berakásra. Csak azt kéne tudni, hova menjünk a rakományért...

Kedd, szeptember 17. Mumbai, horgonyon. Tegnap annyit kérdezett Mr. Bott, hogy berakható-e 13.000 tonna 7 méteres merülés mellett édesvízben (folyón)? 
Nem rakható be...
Felmértük azoknak a daruknak az állapotát, amelyikekkel rakodtunk. Siralmas. A két Thompson daru összes felső blokkja életveszélyes! Elküldjük a róluk készült jelentést Mr. Bottnak...

Szerda, szeptember 18. Mumbai, horgonyon. Semmi. Nem jött utasítás, hogy hova menjünk. Így továbbra is Rostokban vagyunk, azaz itt rostokolunk...
Elkezdtem egy új regényt. Az ideiglenes címe: Sea Falcon, azaz Tengeri Sólyom. Tengerészekről, de nemcsak tengerészeknek. Hiába no, én ehhez értek, és most megy is az írás. Tegnap este kezdtem el, már 16 oldalt megírtam. Úgy érzem, jó!
Mr. Bott késő estig dolgozott. Délután ötkor - Amerikában fél tizenegy - megjött a parancs, de nem violaszín pecsét alatt: induljunk Maputo (Mozambik) - Durban (Dél-Afrika) irányába. Kéthetes menet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (18) naan (1) Napló (214) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)