2012. augusztus 26., vasárnap

Szondamizéria és "kínversek" - MV Humber 38.

Csütörtök, szeptember 19. Arab-tenger. Megyünk, hála Istennek, de azt is jó lenne tudni, hova...
Nagyon hiányzik a nyomtató. Hogy csinálom meg a hóvégét?
Mr. Bott ma is gondoskodott egy kis izgalomról: újabb táviratot küldött, a következő kérdéssel: legújabb lehetőség 20.000 tonna búza Trinkomale-ból (Sri Lanka) Dél-Koreába. Mi a legkorábbi érkezés időpontja, ha elfordulnak Sri Lanka felé? Fogós ravasz kérdés. 1=9 nap, 2=5 nap, X=11 nap (X a helyes válasz)!
A problémánk csak az, hogy órát állítsunk-e vagy se? Ugyanis most UTC + 5,5 a hajóidő. Ma akartunk 1,5 órát visszaállítani. Ha éjjel 1,5 órát visszaállítunk akkor UTC+4-ben leszünk, és ha hajnalban befordulunk, akkor a Sri lankai UTC+6,5-höz igencsak sokat kell 5 nap alatt előrehajtani...
Holnap vajon mivel riogat...?

Péntek, szeptember 20. Arab-tenger.

Sea Falcon...


Ez egyszerűen őrület. Tegnapelőtt este kezdtem el a Sea Falcont írni, most, pedig még reggel kilenc sincs, már negyven oldalt megírtam. Nem tudok másra gondolni, kavarognak az ötletek, egyre másra jobbnál-jobb gondolatok jönnek. Élveszem! Fantasztikusan jó írni, akkor, ha magamat írom, azt, ami bennem él, a saját élményeimet, vagy a másoktól hallott sztorikat építem be a könyvbe.

Azt hiszem, ezek a tengerészek sokkal inkább azok, mint az Atlantic Starban. Kitaláltam egy fantasztikus rádiós gazdasági tisztet. Remélem, P. F. nem veszi rossz néven, mert belőle is van jócskán Meggyesi Elemérben - így hívják a regény kambúzerét -, de egy hallomásból ismert gépüzemvezető, egy öreg gépápoló is a modellek közé tartozik, és mindez azt hiszem elég jól karakírozva.
Nem tudom, ki lesz a főhős? Valószínűleg többen lesznek.
Meggyesi titokban költő lesz, ma írtam néhány valóban szép verset, ami méltó lehet egy titkos versfaragóhoz:

A vincs (csörlő)

Elcsi túlórázik egy daru vincsén
Izzadtság ragyog a göndör tincsén...

Fresh Water (mosdóvíz)

Fresh water csöpög a csapból...
melyből a deck boy kortyol.
Te! Éltetője hajónknak!
Te! Szomjoltója deck boynak!
Rólad szól énekem,
drágább vagy énnekem
mint a fehér, habos sör,
lehet belőled tele vödör!
Te kellesz minékünk,
ha elhal az énekünk...

A Muráda (habvédlemez)

A muráda, 
mint kígyó ki részeg,
egyenesen vezeti lépted.
De ott, az orrban
lágyan ível,
lássuk csak:
mit mível?
Fölkúszik a próvára,
szemed teszi próbára.
A hajó elején 
a kettő összehajol
Ne tovább! 
Mert a víz 
homlokon csókol...

Tengerparti séta

a parton sétálok,
s mit látok?
Lábam előtt egy tengeri csibor.
- Mit szólsz ehhez kedves Tibor?
Kérdeném barátom,
de nem látom.
Mert ő már távozott,
s félvállról hátraszól:
- Sajnos félek a tengeri csibortól!

Lyra

hangtalanul sír a lyra
a szakács a húst
fasírtnak aprítja.
Nincs benne
semmi költői,
a csípeje karcsú, női.

Ugye szépek?
Este távirat jött Mr. Bott-tól, hogy Sri Lanka lefújva.

Szombat, szeptember 21. Arab-tenger. Alig megyünk. Én 24 mérföldet tettem meg, ezzel a negatív csúcsot tartom, de minden őrség 30 alatt teljesített. Elkaptuk a szembeáramlást, a monszun is szembe jön. Majd csak kievickélünk belőle! Ma és holnap Mr. Bottnak rossz napja lesz. Ma küldtük el a jelentést a darukról, holnap kapja meg a pénzigényt.


A Csokonai...


Délután, őrségátadáskor egy hajót láttunk. Pali már menni készült, amikor megnézte távcsővel.

- Ennek piros-fehér-zöld a kéménygallérja - mondta.
- Biztos maldívi hajó lesz, azoknak is ugyanaz, mint a magyaroké - intettem le. De vettem a fáradtságot, és megnéztem. Magyar hajó volt! - Radnóti, Radnóti, itt a Humber - hívtam a VHF telefonon őket. Semmi, csak süket csend. - Csokonai, Radnóti itt a Humber hívtam újra.
- Itt a Csokonai, Vass Iván első tiszt beszél - jött a válasz!
Az ilyenkor szokásos kérdés felelet játékot játszottunk. Megtudtam, hogy Vámos a barba, M. Pisti a második - nálam is második tiszt volt, amikor Brazilba jártunk - Dobozi a kápó. Ukrajna - Fülöp-szigetek az útja. Kérdezték a fizetéseket, mi is az övéket, hát sajnos nem változott, a Mahart még mindig 1675 $-t fizet a chiefnek. Gondolom irigyli Iván a fizetésemet...


Ninó lelkesedik


Felhívtam a fiamat este a hídra. Elmondtam, hogy a Csokonai volt az a hajó, amelyiket látták. Ő is ismerte a barbát és a kápót, láttam, egészen megörült a hírnek, és elvégre azzal a hajóval szeltük át az Atlanti-óceánt, és mentünk el Brazíliába. Aztán hirtelen megkérdeztem:

- Nem akarsz tiszt lenni?
- Angliára gondolsz? - kérdezte, mert erről már beszélgettünk, és akkor azt ajánlottam, menjen ki egy angol tengerésziskolába.
- Nem, a Mahart indít egy tiszti tanfolyamot, hét hónapos, 24 hónap őrszolgálatban eltöltött idő, és 21 életév a korhatár.
- Ennek én nem felelek meg - keseredett el. Megvigasztaltam:
- A tanfolyamnak, nemigen hiszem, hogy ez lehet a feltétele. A tiszti oklevél kiadására vonatkozhat. Azt meg megkapod akkor, ha megvan a hajózásod. Mire a tanfolyam befejeződik, majdnem 21 leszel! Jövő ősszel indulna, és 1998 tavaszán érne véget.
Azt hiszem, hogy sikerül rábeszélnem. Ha igen, akkor nem lesz gond, mire adjak ki 2800 dollárt, ugyanis ennyi a tanfolyam költsége. De Ninó jövője megéri...

Vasárnap, szeptember 22. Arab-tenger. Még mindig nagyon lassúak vagyunk. Tegnap én voltam a bajnok, 30 mérfölddel. Pali ma éjféltől négyig 23-at tett meg!
Angolszombatot adok a matrózoknak. Rájuk fér, régen kaptak.


Sz. Pista szondázik


Merthogy ez a dolga. De kezd nagyon tele lenni a hócipőm. Elszúrta a dolgokat a hajógyárban, amikor összekeverte a jobb és bal oldali tankokat, és ez azóta többször is előfordult vele. A jó múltkoriban már a Fore Peak és After Peakot (orr- és fartank) is összekeverte. Erre mit mondott volna? Hogy összekeverte, s nem tudta, elől, vagy hátul áll?

A raktárakban un. fenékkutak vannak. Ezeket azért kell mérni, hogy megtudjuk, van-e a raktárban víz? Mumbaiban nem mérte őket, hanem minden nap beírt valami hasszámot. Akkor lepődtünk meg, amikor láttuk, hogy a rakomány vízben áll! Ő szépen, minden nap beírt 42 centi vizet, és amikor utánamérettem, kiderült, hogy 120, a fenékkút 85-nél van tele.
Három napja keressük, hova tűnik el a mosdóvíz, amit a tengervíz sótalanító csinál? Tegnap jött a kápó, hogy végignézte a víz útját, és ők szúrták el, mert az ivóvíz tankba megy. Lemérettem a fedélzetmesterrel, kiderült, nyolc tonna desztillált víz került bele. Pista meg minden második nap beír egy centi fogyást. A legutóbbi "mérésének" eredménye 132 centi, ma délután 175-öt mért a bosun.

Kezd egy kicsit sok lenni!


És ez nem minden. A sok kötélszakadás, és blokkcsere után temérdek használt kötelünk van. Ezekből raktárbehúzó kötelet akartunk csinálni. A fedélzetmester kiadta a munkát Pistának. Megmondta, hogy 55-60 méter hosszú köteleket csináljon. Ő, mint szakképzett fedélzetmester, természetesen felülbírálta, és 45 métereseket csinált. Mind a nyolc rövid lett!

És még ő volt megsértődve, hogy Cs. Zoli jött le bosunnak, nem őt nevezték ki!

Hétfő, szeptember 23. Indiai-óceán. Kezdünk felgyorsulni. Pali majdnem tízes átlagot ment éjféltől! Így már csak tizenkétnapos menet van hátra, ugyanannyi, mint amikor elindultunk...
Írom a könyvet, és minden este elolvasok Ninónak két fejezetet. Most, hogy hangosan olvasom fel, jól tudom javítani, de kezdenek kételyeim támadni, nem estem-e abba hibába, hogy túl aprólékosan akarok e mindent megírni, ami esetleg a kívülállót nem érdekli. Pedig "tengerészekről, nemcsak tengerészeknek..." a mottója.


És megint Sz. úr...


Tegnap nem szóltunk Sz.nek, hogy a fedélzetmester leszondázta az ivóvizet. Délelőtt nézem a mérések eredményét, megint 132 centi van beírva az ivóvíznek. Szóltam, hogy kávé után mérje meg megint. Megmérte, de a mosdóvizet.

- Az ivóvizet mondtam, nem a mosdót.
- De hát az nem változott! - mondja - , az 132 centi.
- Nem értem, a fedélzetmester tegnap 175-öt mért.
- Az teljességgel lehetetlen! - tiltakozott. - Én mindig azt írom be, amit mérek. Menjünk és nézzük meg együtt!
Elmentünk. Beereszti a mérőszalagot a vízbe. Kihúzza. 175 centinél piros a vízjelző paszta. Szép lassan hervadt le a gúnyos mosoly az orcájáról...
- Három napja ide töltik az evaporátor által készített desztillált vizet! - mondtam, és otthagytam.
Kávé után beadta a váltási kérelmét.
Délután a bosun mondja, hogy dühösen morgott rá, miért nem szólt neki?
Egyszerűen lelkiismeretlen. Ilyen öreg hajón nagyfokú fegyelmezetlenség, és nemtörődömség, ha valaki nem szondázik rendesen. Bármikor kilyukadhat egy cső, és kóbor vizek jelenhetnek meg bárhol. És ezt egy 52 éves tengerésznek, aki fedélzetmester bizonyítvánnyal rendelkezik, magyarázni kellene... Nem kell a hajón.
Persze, valószínűleg szemét disznó vagyok, aki kiszúrt vele.
Vállalom...
Fő a biztonság...!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (18) naan (1) Napló (214) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)