Most nem a vészhelyzetekről beszélek majd, hanem arról, hogy mit tesznek a hajózás biztonságának növeléséért a nagy forgalmú helyeken. Gondolj bele, hogy Európa körül a legnagyobb forgalom a Doveri-szoros környékén van. Elvégre a világ három legnagyobb forgalmú kikötője, Rotterdam, Antwerpen, Hamburg itt található.
Százával érkeznek és indulnak naponta a hajók! Mi lenne, ha mindenki arra mehetne, amerre akar... Ezt már elég régen felismerték, és létrehozták itt az első vízi "autópályát", amit TSS-nek hívnak, azaz Traffic Separation Scheme, magyarul forgalomelválasztó rendszer.
Ez annyit jelent, hogy a tengeren kibójázzák az utat mindkét irányban, és közötte egy (a lehetőségekhez képest megfelelően) széles sávot hagynak, ahol tilos hajózni. A tilos persze nem tilos, mert keresztezni, ha szükséges, akkor lehet, de ezzel most nem foglalkozunk. Azzal sem, hogy halászni ott is szabad, és meg is teszik. Azzal sem, hogy vitorlázni is szabad, meg is teszik, és ezzel a hajózás biztonságát "veszélyeztetik" (de ez utóbbi mondat csak humor, ne vedd komolyan, az van benne, hogy a tengerész nagyon nem szereti a vitorlázókat, mert mennek a nagyvilágba, és nincs bennük egészséges életösztön!)
Nos ezek a TSS-ek lassan egyre jobban elterjedtek, és ott tartunk, hogy ha belépsz Ushantnál az Angol-csatornába (La Manche nincs, nem létezik, az csak egy francia név) akkor Hamburgig (azaz az Elbáig) tudsz szeparációs zónában hajózni.
Persze ez a rendszer sem véd meg az emberi hülyeségtől.
Kilenc éve történt, hogy az MV Tricolor autószállító 2002. december 12.-én kijött Zeebruggéból (Belgium) és Southampton felé tartott (Angol-csatorna) összeütközött az MS Kariba konténer szállítóval és elsüllyedt. Mindketten nyugatnak hajóztak, és a keresztező szeparációs zóna csatlakozási pontjánál a Kariba balról előzött, és utána jobbra, azaz északnak fordult. A Tricolor, hogy elkerülje az összeütközést, el akart fordulni, de a nagy sebességgel haladó hajót a lendület felborította. A harminc méteres vízben az oldalára feküdt, és csendesen kilehelte a lelkét. Innen nincs visszaút, csak az ócskavastelep, ahol évek múlva végezte. Az angolul tudók elolvashatják az esetről szóló Wikipédia cikket itt. Szerencsére tragédia nem történt, mindenkit kimentettek, mondhatni, mindenki jól járt, mert a biztosító fizetett, és a háromezer új autót még egyszer le kellett gyártani...
A Tricolor sokáig feküdt a hullámsírban. Elsőként az volt a vita tárgya, hogy melyik állam területén fekszik, de egyértelmű, hogy Francia vizeken, ezért aztán az ő dolguk volt a hajózás biztonságát biztosítani. Meg is tettek mindent, de a felelőtlen navigáció ellen ők sem tehettek semmit.
Számos hajó nekiment a roncsnak még évek múltán is. Ugyanis a legnagyobb probléma az volt, hogy pont a szeparációs zónák kereszteződésének bejáratánál süllyedt el, ahol a hajók megkezdik a fordulót. Természetesen igen hamar körülbójázták a roncsot. Azonnal megjelent a parti Forgalomellenőrzés közleményeiben, Griz Nez Traffic és Dover Coast Gard félóránkánt közölte a veszélyt. Még aznap megjelent a körzeti rádióadó NAVTEX adásaiban/figyelmeztetéseiben. Egy héten belül megjelent az Admiralitás Notice to Mariners füzetében, amiből a gondos tengerész a térképeit javítja.
Ennek ellenére az első hónapban szinte naponta ráfutottak a roncsra, mert ugye "rutinból" hajóznak sokan...
És később is.
A franciák bevetettek mindent, még helikopteres őrjáratot is. A Wandelaar révkalauza mesélte (Wandelaarnál száll be a pilot, ha Atwerpenbe mész), hogy egy hatalmas konténerszállító ment a roncs felé. Helikopterrel a híd elé mentek, lebegtek, és levideózták, hogy nincs senki a hídon! Gondold el, ilyen helyen az ügyeletes tiszt és matróz valahol partiztak, nem voltak a szolgálati helyükön! A helikopter dudált, sípolt, zörgött, mire megjelent egy gatyás, álmos pasas, aki azonnal pánikba esett, felmérte a helyzetet, és kitért. (Valószínű, hogy a barba - parancsnok - volt.) És ilyen videójuk sok volt a franciáknak, miszerint a parancsnoki hídon senki nincs egy ilyen forgalmas, és veszélyes helyen!
A roncs utolsó darabját 2004. október 27-én szedték ki. a 2871 vadonat új prémium kategóriás autót (BMV, Volvo, Saab) bedaráltak az ócskavastelepen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése