Ideges vagyok. Pedig nem kellene. Rossz érzésem van, rosszul érzem magam, mert én vagyok a vészmadár, én vagyok a visszahúzó, én vagyok az irigy, én vagyok a rossz.
Beleolvastam a Tűzmadár című könyvbe, ami Rakonczay Gábor honlapján elérhető. Ott írja Fa Nándor, hogy sok akadállyal kell megküzdenie az olyan elkötelezett, vállalkozó szellemű fiataloknak, akik véghez akarják vinni a nagy tettet...
Pedig isten bizony, szívemből kívánom, hogy sikerüljön a vállalkozása, ha már belekezdett. De én úgy gondolom, hogy aggódni szabad érte. És mások érdekében meg is kell mutatni, hogy miért. Hogy számolhassanak a kockázattal az eljövendő bátrak.
Rakonczay Viktória abban bízik (a ma reggeli - 2012.02.14. - királyi televízió Ma reggel című műsorában mondta), hogy arrafelé elég nagy a hajóforgalom, és bíznak benne, hogy egy arra haladó hajó fel tudja venni a kapcsolatot Gáborral, és infót tudnak szerezni arról, hogyan van, merre jár, stb. Mert csak az a helyzet, hogy mindene elázott, az elektronika nem működik... Halkan kérdem, mert a hozzáértők biztosan lehurrognak: ha nincs elektronika, ha minden elektromos készülék beázott, akkor hogyan veszik fel a kapcsolatot? Gábornak akkor a VHF rádiója hogyan működik?
Olvasom Fa Nándor honlapján, egy igen szakszerű elemzésben, hogy Gábor hajója igen stabil, így aztán reméli azt (amiben én is osztozom), hogy nincs komolyabb baja annál, hogy megszakadt a parttal való kommunikációja.
Azonban a tapasztalt óceáni vitorlázó azt is mondja, hogy arrafelé ritka a hajóforgalom, és nem valószínű, hogy fennállna az összeütközés veszélye egy tengerjáróval. Jó, tudom, a sűrű hajóforgalom és a ritka hajóforgalom relatív dolgok. Az, hogy erre is gondol, jól mutatja, tudja, milyen veszélyes az ütközés egy tengerjáróval (hiszen ő is így fejezte be az 1996-97-es Vendée Globe versenyt).
Azt azonban tudja e akár Fa Nándor vagy Gábor, hogy az összeütközés veszélye az egész útvonal alatt fennáll? Az az áramlás, amit Gábor arra használ, hogy a hajóját átsegítse Antiguába nemcsak neki segít be, hanem viszi a hajókról lesodort fedélzeti rakományok maradványát is. Tudják-e, hogy mennyi farönk hullik a tengerbe a Vizcayán, 1,5-2 tonna súlyú, amit elsodor az áramlat akár a karibi térségig is, veszélyt jelentve egy ekkora hajócskának. Gondolj bele, a holthullám meglódítja a farönköt, és az vágódik Gábor hajójának. Recsegve törik minden... Persze ennek nem túl nagy az esélye, de van. Talán még százalékban is kifejezhető... Ezzel csak azt akarom mondani, hogy résen kell lenni.
Amikor egy merész vállalkozást az ember véghez akar vinni, akkor jár el helyesen, ha felméri a kockázatokat, a veszélyt, mi az, ami szerencsével kerülhető el, és megfelelően súlyoz. Muszáj kockázatot vállalni, de annak nagyságát ésszerű határon belül kell tartani.
Az, hogy valaki 100%-ban lemondjon arról, hogy vészhelyzetben segítséget kérhessen vajon melyik kategória? Belefér-e abba, amit vállalunk? Amikor kerek perec kijelentjük, ezen az atlanti átkelésen én NEM kerülök életveszélybe, ezért nem lesz szükség arra, hogy megmentsenek.
MÁRPEDIG GÁBORNAK NINCS SEMMI KÉSZÜLÉKE - BÁR A PIACON SOKFÉLE LÉTEZIK - AMIVEL HATÉKONYAN SEGÍTSÉGET KÉRHET!
Ezt muszáj volt beleüvölteni a világba, mert elképedve olvastam a tegnap délutáni Sport Géza cikket, hogy tervezték, hogy visz magával EPIRB bóját, de aztán "másképp alakult". Na, most erre mit mondjak? Most ugye az a helyzet, hogy nincs elektronika, tehát ha Gábornak nemcsak az a baja, hogy nem tud telefonálni, hanem - ne adj isten - mondjuk a karja valamiért kificamodott és nem képes evezni (hogy egy egyszerűnek tűnő esetet mondjak) és nem tud segítséget hívni.
Márpedig mentés csak akkor van, ha vészhelyzet van. Vészhelyzet pedig csak és kizárólag akkor van, ha a Distress Alert a tengerről érkezik,. miszerint: azonnali segítségre van szükségem. NEKEM!
Ezt ő pontosan tudja, hiszen megvan minden képesítése a tengeri vitorlázáshoz, és a GOC megszerzésekor megtanulta, hogyan kezelik és hogyan kell kezdeményezni a tengeri vészhelyzetet. És azt is pontosan tudja, hogy a mobiltelefon nem alkalmas vészhívásra.
Bár a felesége tartja a kapcsolatot az Ocean Rowing Associationnal, azért az mára kiderült, hogy ők is csak a szenegáli parti őrséget tudták értesíteni, azoknak meg találniuk kell olyan hajót, amelyik ennyire bent navigál az óceánon, távol a partoktól. Még jó, hogy abban a körzetben jelenleg 4-5 erősségű északkelet szél fúj, és ez pont viszi Gábor hajóját, jó közelítéssel a cél felé.
Úgy látszik ez Gábor esetében belefért az ésszerűen vállalható kockázat kategóriába.
Én nagyon szégyellem, hogy belőlem hiányzik ez a kurázsi.
De ne legyünk pesszimisták: Hajrá Gábor, meg tudod csinálni, egy ország drukkol neked!
Pistikém! A mellékleted szerint 500$-ért már van EPIRB bója! Elképesztő amatörizmusnak tartom elindulni 1 lapáttal. Mire gondoltak? Mindig szerencséjük lesz?
VálaszTörlésUgyan Botond... mi nem értjük ezt... csak vészmadárkodunk.
TörlésTeljes mértékben egyetértek!
VálaszTörlésEPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacons) vagyis műholdas vészjelző rendszer minden óceán átkelő hajóra előírt (SOLAS) és elkerülhetetlen biztonsági felszerelés.
Nekem a Carinán is (2006-2009, Földkerülés) és a LULLABY vitorláson is (2010-2012, Adria-Sydney túra) volt. Mind két esetben egy GME MT400 EPIRB 406mhz (COSPAS SARSAT) terméket választottam, ami 350 ausztrál dollár.
Az én tanácsom, hogy mindenki, aki ilyen vállalkozásba fog vegyen egyet!
Az EPIRB bója regisztrációja kicsit bürokratikus, mert kell hozzá MMSI (Maritime Mobile Service Identity) szám is. Emiatt egy jó alternatíva a Personel EPIRB, az óceáni evezősöknek…
Hajrá Gábor! Sydney drukkol Neked!
Békét és Szelet!
Méder Áron, Sydney
www.meder.hu
Kedves Áron, igazán köszönöm, hogy te is hozzászóltál, mert aki olvassa, láthatja, hogy nemcsak a hivatásos tengerészek értenek velem egyet.
TörlésÉn igazából azt nem értem, hogy aki levizsgázott GMDSS-ből (Global Marittime Distress and Safety System), és megszerezte a GOC-ot (General Radio Certificate), az hogyan hagyhatja ennyire figyelmen kívül a tanultakat?
Tibor Palatinus
VálaszTörlésSziasztok! Röviden és tárgyilagosan! 1, Abban a körzetben Ritka vagy sűrű hajóforgalom azt jelenti kb hogy 50 Tmf körzeten belül 1.2 naponta 1,2 db kereskedelmi hajóval van csatlakozás. Ebből a "forgalmas" területből ha feltételezzük halad Gábor, más nem, az áramlás és sodródás sebességével akkor egy ritkább hajóforgalmú területre ér pár napon belül! 2, EPIRB AZ KELL! 3, SART bolya sem árt! 4, Amennyiben ICOM GMDS VHF hendy rádió van nála úgy 5-10 Tmf körzeten belül tud kommunikálni, (és akár húzhatja maga mellett a vízben a készüléket készenléti állapotban Litium 2 év garancia akumulátorja jóvoltából.) EZEK AZ ESZKÖZÖK TELJESEN FÜGGETLEN TÁPELLÁTÁSSAL RENDELKEZNEK VÍZ ÉS PÁRAÁLLÓAK!!! Természetesen mindegyiknek meg kell felelnie a SOLAS előírással. (3DB készülék súlya nem több mint 2 kg!) Mindemellett természetesen aggódunk és drukkolunk! Hajrá Gábor!
És természetesen a tengerjárón az ügyeletes tisztnek figyelnie kell a 16-os csatornán, ami igen kétséges.
TörlésAzért azt se felejtsük el, hogy az EPIRB, ha vizet kap, akkor bejelez. Gábor, az utolsó kapcsolatfelvétel (febr. 06) előtt is számtalanszor kapott vizet, kisebb-nagyobb arányban a kabinjába. Az utolsó "hideg zuhany" végkép bejelzett volna. Mármost! Ekkor még Gábor biztos, hogy nem akart volna mentést, tehát, ha felhívják, hogy valódi-e a riasztás, megkapták volna a többedik nemet. S van még egy helyzet, aminél az EPIRB bója semmilyen hasznot nem hoz, ha történetesen harmadszorra úgy esett volna bele, hogy elveszíti a hajót. Ebben az esetben csak az Argos bója tudta volna jelezni, hogy baj van, mégpedig úgy, hogy cikk-cakkban, ide-oda vándorol, szemmel láthatóan irányítatlanul. Tehát az,ha nála lenne az EPIRB,nem biztos, hogy olyan sokat nyerne vele. Max, ha egy óceánjáróval való ütközésnél. Ami azért reménykedjünk, hogy nem történt
TörlésKicsit javítok, mert kihagytam egy lényeges mondatot.: S van még egy helyzet, aminél az EPIRB bója semmilyen hasznot nem hoz, a történetesen Gábor harmadszorra úgy esett volna a vízbe, hogy egy hullám elviszi tőle a hajót.
TörlésFeladom.
TörlésLátom, hogy nem tudjátok, nem értitek az EPIRB működését.
Amit én mondok, az nyilván üres szócséplés.
Akkor itt a link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon
Tessék megkeresni az Activation Method fejezetet, és elolvasni az utolsó mondatot. Ott van leírva, hogyan védik a véletlen aktiválástól, a tengervíztől.
AZ EPIRB VÉLETLENÜL NEM JELEZ BE!
Ha tengervizet kap NEM JELEZ BE!!!
Könyörgöm, akkor aktiválódik a tengervíztől, ha a kioldó szerkezete 4 méterre a víz alá merül, és a nyomás aktiválja. Ez jelenti azt, hogy a víz aktiválja, de tessék odafigyelni az immersion szóra is: csak akkor ha elég mélyre merül. Gábor esetében ez sosem fordulhat elő, mert a csónakja Fa Nándor szerint elsüllyeszthetetlen, ha vízzel telik meg, akkor is van felhajtóerő a könnyű műanyag testben.
Az EPIRB-et csak akaratlagosan lehet aktiválni (ha nem süllyed 4 méterre a víz alá). És ez arra kellett volna, hogyha Gábor úgy érzi, életmentésre van szüksége, akkor kérhessen. Passz.
Hidd el.
Teljes biztonságot csak az EPIRB nyújt, ha SEGÍTSÉGRE VAN SZÜKSÉGE!!! Ha nincs szüksége, nem kell EPIRB.
Az Argos rendszer leírásánál elolvashatod, hogy segítségkérésre az Argos bója csak akkor alkalmas, ha EPIRB-hez van kapcsolva.
Az Argos, ha jelzi, hogy a hajó ide-oda sodródik, akkor már nincs mit menteni, mert nyilván nem Gábor irányítja a hajót, nincs mit tenni Gáborért.
Na, mindegy.
Abban bízom, hogy Gábornak az adott helyzetben nem volt szüksége mentésre, és hogy április 20 körül telefonál, és mindenki megnyugodhat, főleg szegény Viki!
Gábornak ugye azóta már tudjuk, VHF rádiója sincs, sőt Viktória tájékoztatása szerint még a jelzőpisztollyal is spórolnia kell, mivel nincs elegendő nála..... Nem tudom, érthetetlen ez nekem.....
VálaszTörlésÉrdekelne, hogy mikor, hol mondta Viki, hogy jelzőpisztolya is kevés van... nekem kezd érthető lenni.
TörlésHogy érted, hogy "nekem kezd érthető lenni"? Mire gondolsz konkrétan? Üdv. Sara Írország
TörlésKedves Seafalcon! Itt van Viktória nyilatkozatának egy része:
TörlésMint Rakonczay Viktória az MTI-nek mondta, "kapott pozíciót" Szeremley Hubáéktól, akik Elizabeth nevű vitorlásukkal már nincsenek abban a térségben, ahol lehetséges lett volna a találkozás.
"Kicsi volt az esélye, hogy észreveszik, olyan, mint szénakazalban tűt keresni. Nagyon csodálkoztam, de persze örültem volna, ha mégis rátalálnak Gáborra" - magyarázta. Így azonban inkább azt tartja reálisnak, hogy férje körülbelül egy hónap múlva, április 10-e körül kiköt Antigua szigetén, és onnan telefonál.
Szerinte az sem zárható ki teljességgel, hogy egy arra járó hajó észreveszi. "Azt viszont nem tudni, Gábor mennyire tud jelezni, mert korlátozott mennyiségű rakéta van nála" - közölte.
Az eltűnt kenus felesége hangsúlyozta, hogy mivel korábban együtt már átkeltek egy kis hajóval a nyílt óceánon, jól tudja, hogy kint milyenek a körülmények. "Itthonról brutálisnak és veszélyesnek tűnik, de ott kint megszokja az ember ezt a közeget és együtt tud élni vele. Megtanulja, hogyan kell biztonságosan viselkedni, és melyek azok a szabályok, amelyeket minden esetben be kell tartani" - közölte.
Véleménye szerint férje betartja az alapvető előírásokat, így biztonsága nem lehet kérdéses: egyebek között a karabiner mindig rajta van, ezáltal pedig rögzítve van a hajóhoz. "Mivel az időjárás is jó a térségben, valószínűleg jól halad, hiszen amikor még telefonon tudtunk beszélni, akkor is fantasztikusan jól haladt, és a vártnál jobb időket evezett. A magány jelenthet számára nagy kihívást" - mutatott rá Rakonczay Viktória.
(pár sorral lejjebb is beírtam, de biztos ami biztos:) Üdv. Sara
Török István nyilatkozatából részlet: Ő ugye ismeri a hajót, nem laikusról van szó: " A férfi ugyanazzal a Fa Nándor által tervezett és épített kenuval vágott neki az Atlanti-óceánnak, mint a több mint egy hónapja nem jelentkező Rakonczay Gábor (31).
VálaszTörlés– A GPS-em már a kikötőben is hibázott, rossz irányt és pozíciót mutatott – folytatta az 1989-ben 101 nap alatt 3500 kilométert sikeresen leevező István, aki ennek ellenére is elindult, ám hamarosan belátta: őrültség lenne folytatnia. De vajon mit gondol Rakonczay útjáról?
– Úgy vágott neki, hogy nem volt kenus múltja és nem vitt magával több fontos felszerelést. Egy rádió és valamilyen alternatív energiaforrás például mindenképpen kellett volna a fedélzetre, hogy kapcsolatba léphessen a közeli hajókkal – magyarázta István. A kézi vízpumpa hiánya szerinte szintén okozhat gondokat, mert ha víz ömlik a kabinba, fennáll a veszélye, hogy nem sikerül elég gyorsan kimerni. Gábor akkor sem feltétlenül hozott bölcs döntést, amikor kivette a hajó orrában lévő légzsákot, hogy helyet csináljon a felszerelésnek. István szerint ugyanis ettől orrnehéz lett a kenu, ami azt eredményezheti, hogy „belefúródik" a hullámokba. Ráadásul, ha a kabin megtelik vízzel, a másik légzsák csak arra elég, hogy a vízfelszínen tartsa a hajót, annak irányítása lehetetlenné válik, és sodródni kezd.Ha a borulás után a felszerelés egy helyen gyűlik össze a kenu legalacsonyabb pontján, akkor nem fordul vissza magától a kenu. Ez történt velem is, ezért kimásztam a hajó aljára, és a tőkesúlyánál fogva fordítottam vissza – emlékezett vissza a nehéz pillanatokra András, aki átépítette a hajót, de miután több felszerelését ellopták, feladta az expedíciót. Mint megírtuk, Rakonczay február 5-én kétszer is borult, két napra rá pedig megszakadt vele a kapcsolat, és azóta sem lehet elérni. " Ezek után már csak tényleg azt kívánom ússza meg, kössön ki bárhol csak éljen. A tanulópénz azt hiszem nagyon drága lesz neki:(:(
Ismerem ezt a nyilatkozatot. Erre utaltam is valahol, amikor azt írtam, hogy Gábor nem babonás, ha olyan hajóval indult, ami már feladta.
TörlésDe ezeket az infókat nem hallottam, ahogyan átépítette a hajót a biztonság rovására.
Ez a Sport Geza egy primitiv, tudalekos se@@fej aki sem a technikai reszleteket sem a tenyeket nem ismeri. Vegre valakinek van egy ertelmes eszrevetele a temahoz, ugy hogy erzelem mentesen, de szakszeruen nyilatkozik.
VálaszTörlésEz a Sport Géza egy bulvár. A bulvárnak nincs felelőssége, csak szenzáció igénye. És az igazsághoz se kell tartania magát, csak durranjon cikk, minél nagyobbat.
TörlésKedves Seafalcom! Itt van Viktória nyilatkozatának egy része:
VálaszTörlésMint Rakonczay Viktória az MTI-nek mondta, "kapott pozíciót" Szeremley Hubáéktól, akik Elizabeth nevű vitorlásukkal már nincsenek abban a térségben, ahol lehetséges lett volna a találkozás.
"Kicsi volt az esélye, hogy észreveszik, olyan, mint szénakazalban tűt keresni. Nagyon csodálkoztam, de persze örültem volna, ha mégis rátalálnak Gáborra" - magyarázta. Így azonban inkább azt tartja reálisnak, hogy férje körülbelül egy hónap múlva, április 10-e körül kiköt Antigua szigetén, és onnan telefonál.
Szerinte az sem zárható ki teljességgel, hogy egy arra járó hajó észreveszi. "Azt viszont nem tudni, Gábor mennyire tud jelezni, mert korlátozott mennyiségű rakéta van nála" - közölte.
Az eltűnt kenus felesége hangsúlyozta, hogy mivel korábban együtt már átkeltek egy kis hajóval a nyílt óceánon, jól tudja, hogy kint milyenek a körülmények. "Itthonról brutálisnak és veszélyesnek tűnik, de ott kint megszokja az ember ezt a közeget és együtt tud élni vele. Megtanulja, hogyan kell biztonságosan viselkedni, és melyek azok a szabályok, amelyeket minden esetben be kell tartani" - közölte.
Véleménye szerint férje betartja az alapvető előírásokat, így biztonsága nem lehet kérdéses: egyebek között a karabiner mindig rajta van, ezáltal pedig rögzítve van a hajóhoz. "Mivel az időjárás is jó a térségben, valószínűleg jól halad, hiszen amikor még telefonon tudtunk beszélni, akkor is fantasztikusan jól haladt, és a vártnál jobb időket evezett. A magány jelenthet számára nagy kihívást" - mutatott rá Rakonczay Viktória.
Bocsi, véletlenül az "n" és "m"-t felcseréltem:(
VálaszTörlés