Így kezdődik: becsületszavamra mondom, hogy így történt.
Bevallom őszintén, nagyon szerettem hallgatni ifjú titánként az „öregek” –
néhányuk alig pár évvel volt idősebb nálam – meséit, történeteit a kávék, vagy
egy-egy esti sörözés alkalmával. Volt olyan történet, amit többször, több hajón
is hallottam, érdekes módon az előadó mindig ott volt, amikor az esemény
megtörtént. Volt olyan történet is, amelyet esetleg három mesélőtől hallottam,
mindhárom jogot formált arra, hogy vele történt meg.
Teljesen mindegy, hogy kivel történtek meg az elmesélt
események, hogy sokszor már annyira ki voltak színezve, hogy valótlannak
tűntek. Mindannyian tudtuk, hogy bizony van valóságalapjuk, megtörténtek. Nem
úgy, ahogy el lett mesélve, de megtörténtek. Jó volt hallgatni őket, nevetni
rajtuk, és nem volt fontos, hogy már sokadszorra halljuk. Szárazföldi emberek
számára ezek a történetek nem sokat mondanak, mivel nagyon soknak olyan
előzményei voltak, amelyek a magyar tengerhajózás berkeiből nem kerültek ki. De
ezeknek a történeteknek köszönhetően én, a legifjabb, és sajnos úgy fest, hogy
legutolsó magyar tengerészgeneráció tagja, olyan emberekről hallottam, mint
Iszap, Százujjú, Mazsi kápó, Lucskos, Légy (speciel vele hajóztam, és mivel
hallottam róla pár történetet, nem tudott megviccelni J), Róka és sorolhatnám.
Noha személyesen nem találkoztam velük, azért amikor kávénál a mesére került a
sor, akkor azért a nevek elhangzásakor tudtam, kikről van szó, a kollégák
szemében milyen emberek voltak, és úgy hallgattam a történeteket, mintha a
saját ismerőseimmel történtek volna meg. Olyan helyekről, kikötőkről hallottam,
ahol soha nem fordultam meg, soha nem jártam és valószínűleg soha nem is fogok,
de tudom, ha hallok róla, hogy ki volt a Mari, milyen volt a Nyuzsnyíj, milyen
voltak az éjszakák Réniben. Természetesen ezek a történetek nem mindig voltak
szalonképesek, de a mesélő előadásmódja tizedszer, huszadszor is nevetésre
ingerelt minket.
Talán le kellene jegyezni ezeket a történeteket, szalonképes
formában, hogy ne merüljenek feledésbe úgy, ahogy a magyar tengerészet lassan a
feledés homályába vész, azzal a tudással, ami egykoron felhalmozódott. Nem én
vagyok hivatott rá, mivel nem sok történetet tudok felidézni a hallottak közül,
és nem is vagyok egy jó mesélő, de kezdetnek álljon itt egy, amit még az első
hajómon, a Radnótin hallottam, és évekkel később az eset egyik szereplőjével
együtt hajóztam.
A történethez ismerni kell az egyik szereplőt, az Iszap
„fedőnévre” hallgató matrózt. Bocsánatot kérek előre is, ha magára ismer, ha esetleg
sértő lenne számára a történet, soha nem találkoztam vele, a róla szóló
történetekből ismerem csak.
Szóval Iszap, egy végtelenül jóindulatú, ugyanakkor kissé
lassú mozgású és felfogású matróz volt. Innen is kapta a nevét, mert képes volt
úgy”megülni”, mint az iszap. Éppen a fedélzeti őrséget látta el este, járta
körbe a hajót. A hajó valahol a Távol-keleten, egy igen erős sodrású folyón
horgonyzott, egy „baráti szocialista ország” területén. A part és a hajó közötti
közlekedést kis csónakokkal oldották meg, amely még a nem túlfizetett magyar
marinájóknak is olcsó volt. Az ital sem volt drága és a fiúk szívesen mentek ki
a partra építeni a szocialista kapcsolatokat. A hajóra való visszatérés emiatt
kissé bonyodalmas volt, jobb volt nem egyedül végrehajtani.
Iszap országos cimborája, B., aznap este mégis egyedül
kísérelte meg a dolgot. B-vel hajóztam is együtt később, ahogy mondtam, és tőle
is hallottam a történetet. Szóval B. még a délután partra ment, hogy valami
szuvenírt vásároljon. Ez a vásárlás a helyi jellegű italok fogyasztásával
fejeződött be, és B. bizony nem az a fajta kolléga volt, aki kihagyja a helyi
italokat. Így nem szomjas állapotban szállt be a csónakba, ami a hajóra volt
hivatott őt visszavinni. Egy jókora csomag is volt nála, benne a vásárfia,
amivel kissé ingatag helyzete miatt birkózott rendesen. A birkózás
folyományaként pedig az erős sodrású folyóba pottyant. Azt nem tudni, hogy a
csónakos látta-e, hogy utasa a vízbe esik csomagostul, de a helyi erők mentalítását
ismerve, ha látta is, nem sokat foglalkozott vele, elfordította a fejét,
segíteni meg sem próbált, a viteldíj ugyanis előre volt fizetve.
B. szerencséje az volt, hogy az eset a folyó hajó fölötti
szakaszán történt, így a sodrás tulajdonképpen a hajó irányába vitte, csak a
csomagot volt kénytelen elengedni. Minden reménye megvolt arra, hogy a hajó
közelébe érve ki abálni kezd, és ezt a kiabálás meghallva a watchman majd
segítő kezet, illetve kötelet dob neki, valahogy a fedélzetre kecmereg. Igen ám, de watchman Iszap volt, a
jóindulatú, ámde lassú felfogású iszap. B. látta is alakját a fedélzeti lámpák
fényében, kiabálni is kezdett, „Iszap, hé Iszap” és megpróbált a hajó irányába úszni, közben
hevesen integetni, hogy segítséget kapjon. Sajnos a folyó sodra erősebb volt,
de azt még látta, hogy Iszap a korláthoz lép és felemeli a kezét.
Iszap meghallotta a kiabálást, oda is lépett a korláthoz és
a lassan sötétségbe burkolódzó folyón megpróbálta kivenni a kiabálót. Meg is
látta B.-t, aki hevesen integetett. Iszap felemelte a kezét és visszaintett.
Majd leballagott a legénységi szalonba, hogy igyon valamit. A szalonban a kora
esti órákban ott üldögélt a fedélzetmester, két matróz, néhány gépész és az
első tiszt is. Néhány üveg sör társaságában beszélgettek. Iszap töltött magának
egy pohárral a trópusi védőitalként rendszeresített lónyálból.
– Iszap, minden rendben odakint? – kérdezte a
fedélzetmester.
– Persze, stromo, nem raknak, még csöpög az eső – válaszolta
Iszap. Majd egy perc után hozzátette:
– B. meg itt úszott el a hajó mellett az előbb.
– Hogy mi történt? Ki úszik? Hol? – ugrott fel a chief.
– Hát B. elúszott a hajó mellett. Felkiabált nekem és még
integetett is.
– És te mit csináltál?
– Hogyhogy mit? Visszaintegettem.
A matrózok, a fedélzetmester és a chief egymást lökdösve
rohantak ki a szalonból, fel a fedélzetre, hogy a bajba került B-nek
segítsenek, esetleg az egyik mentőcsónakot letéve induljanak a keresésére. Mert
az Iszap kivételével mindenki számára világos volt, hogy B. nem jókedvéből úszik
az amúgy meglehetősen mocskos folyóban.
B. a szerencse fia volt aznap este, mivel a hajótól nem
messze egy halász a csónakjába vette és visszavitte a hajóhoz. Szerencsés, mert
azt senki nem tudja, hogy mennyi idő telt el aközött, hogy B. elsodródott a
hajó mellett és Iszap szólt a szalonban, hogy B. úszkál a folyóban. Az egyik
jelenlévő matróz szerint, akitől a történetet először hallottam, talán ha 6- 8
perc. Évekkel később B. nekem azt mondta, hogy legalább egy órát küzdött a
folyóban, amíg a halász kihúzta a vízből. Teljesen mindegy, mert a vásárfia
elvesztésén kívül kár nem esett, a történeten pedig nagyot nevettünk a kávék
alkalmával.
Csak Iszap dörmögött még hetek múlva is, hogy mire volt jó a
felhajtás.
Hát ilyenek az igaz tengerész történetek. Kár, hogy már évek
óta nem hallottam egyet sem egy- egy kávé alkalmával. Igaz évek óta vagy
egyedül iszom a kávémat, vagy az ügyeletes tiszttel.
... fantasztikus a story ! ha rossz a kedvem, idejövök es elolvasom Iszap történetét... jobb, mint bár mi féle kedély javitó pirula !!!
VálaszTörlésBármikor jöhetsz!!! :)
VálaszTörlés