2011. február 5., szombat

Egy eltűnt cég nyomában: volt egyszer egy MAHART - (3. rész)

Volt egyszer egy MAHART, ahol több, mint 1500 tengerész dolgozott. Közöttük volt Moha és Seafalcon is. Milyen is volt ez a cég, amikor fénykora volt, és ez a hatvanas, hetvenes évekre esett?
Arról szóltam már, hogy a cégnek három úgynevezett "járata" volt, legalább is mi, forgalmi állományú tengerészek így hívtuk. A réni és a távol-keleti mellett a harmadik az adriai járat volt. Mint a neve is mutatja, az állandó kikötők az Adrián voltak, jelesül északon, Trieszt, Velence és Rijeka. Mindhárom kikötőt szerettük, de természetesn a két olasz volt a kedvenc. Mindhárom városba jó vonatközlekedés volt, így nagyon is alkalmasak a váltásra. Mindegyiknek az állomása ismerős a magyar tengerészek számára. És nyilvánvalóan sok-sok sztori kapcsolódik mindegyikhez.

Mint például a trieszti pályaudvaron:
Valamikor a nyolcvanas évek végén a feleségem lent volt pár napos kikötői látogatáson. Akkoriban minden Pestre induló vonat zsúfolt volt, mert a jugók üzletelni jártak Olaszba, és megszálltak minden vonatot. Ezért a hazautazó feleségeket egy csoportba tereltük, és páran megpróbáltunk helyet szerezni úgy, hogy felugrottunk a bejövő szerelvényre. De ezt megteték mások is, fülkéket lefoglalva. A parancsnok (V.L.) is megpróbált szerezni, de már mindegyik foglalt volt. Az egyik előtt egy néger csaj állt, hatalmas seggével eltorlaszolva a bejárást.
- Do you speak english? - kérdezte a barba.
- No! - volt a lakonikus válasz, és anő élénk francia szövegbe kezdett, amit viszont a mi kaftánunk nem értett. De azt elmutogatták, hogy a négerék hárman vannak, a mi feleségeink is hárman, így pont kilesz a hat személy a nyolcas fülkében, még kis hely is marad.
- Hé, ide gyertek! - integetett a barba az ablakból. Mire kopogtatást érzett a hátán:
- Bazdmeg, ha magyar vagy, miéárt nem magyarul kérdezel? - mondta neki a fekete csaj nagy vigyorogva... Pesten tanuló egyetemista volt.
Triesztben volt először az asszonykám kikötői látogatáson, ahova 1977 december 31-én érkeztünk. A Székesfehérvárra négy asszonyt vártunk: a második tiszt, a harmadik géptiszt, a szakács és az én (kormányosmatróz voltam még) asszonykámat. Hatra volt az érkezés belőve, és ötkor a Trieszti-öbölre rátört a bóra - az iszonyatos erejű - helyi szél. Ilyenkor kikötés nincs amíg el nem múlik.
- Parancsnok, sajnáljuk, de kikötés csak 3-án lesz! - mondta a révkalauzállomás. A hajón fogcsikorgatások, a Hotel Imperóban, az állomáshoz közel pedig, három feleség bőgött egy halomban megfejelve egy tízéves kislánnyal (a géptiszté volt).
No, mit lehet tenni? A rádiósunk az "öreg" Balogh Béla bácsi volt, aki jó barátságban volt a helyi ship's chandlerrel. Azt Béla tudta, hogy Krumli Pista a 16-os csatornát állandóan figyeli, hoyg az érkező hajókra azonnal "lecsaphasson". Ezért Béla bácsi felvette az URH rádiótelefont és vakon beleszólt az éterbe:
- Krumli Pista, ha hallasz, itt vagyunk horgonyon, nincs kajánk, nincs italunk, feleségek vannak a szállodában, jön a szilveszter, ki kell kötnünk, segíts!
És mit ad isten, illetve az öreg shipi: fél óra múlva megjelent egy vontató, hozott két pilotot, akik másfél órai küzdelemben az elemekkel kikötötték a hajót. Olyan szél volt, hogy elől a horgonyláncot is kiadtuk, és hátul vagy hat kötéllel kötötték meg a hajó farát.
Kikötés után mindenki, akinek jött a felesége elfoglalt volt, csak én a matróz voltam pihenős, hát szóltam a barbának úgy fél tizenkettő felé:
- Kimennék az asszonyokért.
- Miért Pista, háromkor behozza őket az ügynökség...
- Ne, ezért! - mondtam és már rohantam is.
Az Impéróban nem mehettem fel a szobába, mert idegen vagyok, de az szobát kapcsolták.
- Halló... - bőgött valaki a kagylóba, aki történetesen négy hónapja Székelyné névre hallgatott. - Ki az?
- Hát én, Isti...
Kagyló lecsapva, és negyed pillanat múlva csak úgy dübörgött a kis feleségem le a lépcsőn. Ahogy a nyakamba ugrott, a portásnak nem maradt kétsége afelől, hogy ismerjük egymást.
Az asszonyokat bevittem taxival, van-e valaki, aki kételkedik abban, hogy életem egyik legszebb szilvesztere köszöntött ránk?
Az adriai járat mindig ezekből a kikötőkből indult. Akkoriban egy út nagyjából a követklezőképpen nézett ki:
Trieszt - Velence - Rijeka kirakás, berakás, majd: - Tunisz - Annaba - Algír - Oran (vagy más algériai kikötők), utána Valencia - Barcelona - Marseille - Málta berakás, át a Szuezi-csatornán, kirakás: Aqaba (jordán kikötő) esetleg Aden, Dzsibuti, Massawa, Assab, Jidda közül egy, kettő. Végül a berakás: Port Szudán és onnan mindig gyapotot vittünk Triesztbe. Ez nagyjából két és fél, három hónapos út volt, attól függően, hány napot kellet Szudánban horgonyon állni.
Ezt a részt még folytatom (az adriai járat sztorijait).
.

Nincsenek megjegyzések:

Címkék

8-as (1) 9/11 (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (1) black gang (1) Black Irish Band (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) Bosun's Alphabet (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) capstain shanty (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) Ciprus (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) D.D.E.. (1) Dagenham (1) dalszöveg (1) David Coffin (1) Dávidházy András (1) ddr. Juba Ferenc (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Fairport Convention (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fiddeler's Green (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) Ger Loughlin (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) Greenore (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Hans Albers (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) hazautazás (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) Hóki (1) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) Husnes (1) húsvét (1) internet (1) ír népdal (1) Írország (1) Isartal (4) Izland (2) Jachtnavigátor (1) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) Karmöy (2) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) Kıbrıs (1) KK_döntő (1) komposzt (1) Kopervik (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Le Havre (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) lirycs (1) Lys Carrier (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) Mechanicy Shanty (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (1) MV Isartal (48) MV Kambo (14) MV Lys Carrier (27) MV Lys Chris (46) MV Lys Chris2 (1) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (21) MV Priwall-2 (13) MV RMS Andromeda (57) naan (1) Napl (1) Napló (323) Napló. MV Isartal (1) Naplü (2) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) norvég (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) Priwall-2 (1) pumping shanty (1) rabszolgaság (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rolling Home (1) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (29) Sharpness (5) shelter (1) Shenandoah (1) Shogun (1) Skinny Listers (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (1) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (29) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) The Dubliners (2) The Midshipmen Glee Club (1) The Pouges (2) The Seekers (1) Tisztás (1) TME (1) Tolkien (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) US shanty (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) Woody Guthrie (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)