2012. január 20., péntek

Vészhelyzet a tengeren - 6. rész by Costa Concordia

Jegyezd vele az égre
Örök tanúságúl:
Habár fölűl a gálya,
S alúl a víznek árja,
Azért a víz az úr!


Természetesen az apropó a Costa Concordia tragédiája. Majdnem balesetet írtam, de tragédia, mert az emberi gondatlanság, felelőtlenség és hozzá nem értés emberéletekbe került.
Sok mindent olvastam az interneten, cikkeket angolul, magyarul, hozzászólásokat, jót, rosszat, de egy szemet szúrt. Persze nem kárhozatom én, mert a hozzáértést tőlünk kell elvárni, nem a véleményét megíró laikustól.

Szóval valaki olyasmit írt, hogy  tulajdonképpen istenkísértés ilyen kis merülésű, magas súlypontú, labilis úszó városokat építeni, hogy ezt kizárólag üzleti szempontok indokolják. Aki írta dunsztja nincs a hajó stabilitásáról, sacc per szemre mérlegel és fejti ki a csacsiságot.

Minden hajó, amelyik vízre kerül stabil. Meg kell feleljen a biztonsági előírásoknak. Megvannak a minimális kritériumok, és ha hozza, akkor biztonságos, bármennyire nem látja annak a laikus. Bizony, még én is elképedtem néha, hogy: "ez stabil?", egy-egy úszóművet elnézve. De az ember csak azt látja, hogy mi van kint a vízből. Ami a vízvonal alatt, azt nem.

Egy hajót sem gyártanak arra, hogy kibírja, ha zátonyra viszik. Bizonyos baleseti kritériumoknak is meg kell felelniük, ami a borulással, kapcsolatos, extrém körülményeknek is ellent kell állniuk (módjával), mint a hirtelen széllökések, stb.

Szóval a látszólag hatalmas, (túl magasnak tetsző) személyhajó biztonságos.
És mindent megtesznek a mentése érdekében, de ezt csak akkor tudják megtenni, ha a hajó parancsnoka leadja a SZABÁLYOS vészriasztást.
Ezt Schettino úr nem tette meg (nem írok a továbbiakban captaint, mert méltatlan a címre). Ezzel esetlegesen veszélyeztette a mentést is, és veszélybe sodorhatott volna más hajókat.

Az első képen láthatod az úgynevezett Coast Radio Stationok elhelyezkedését. (Parti rádióállomások). A baleset helyzete kékkel van jelölve, jobbra kicsit alatta R betűvel jelölve Róma Rádió. Ha bárminémű


tengeri baleset következik be egy adott ország felségterületén, az, amint tudomására jut, azonnal megkezdi a mentást, és megteszi a szükséges intézkedéseket.

A következő képen azt láthatod, hogy az olasz MRCC (Marittime Rescue Coordinating Centre - Tengeri Felkutatási és Mentési Központ) milyen figyelmeztetést küldött a körzetben levő hajóknak!

Ez a barom (Schettino) ezt is késleltette azzal, hogy nem adott le riasztást szabályosan. Az MRCC (bárhogyan is hívják maguk az olaszok, nem számít) egy utas szüleinek mobilhívása után kapott értesítést! Ez elképesztő! Az alábbi kép a kis kék helyzetjelzőre kattintva nyitható. Nos a kép (kattintással nagyítható):


Mit tartalmaz ez az üzenet?
Időpont és Maddalena Radio
Az olasz MRCC-től (Olasz Parti Őrség)
Minden hajónak, amelyik a Tirrén-tenger északi részén halad.
Minden hajó amelyik a Tirrén-tenger északi részén navigál köteles figyelni egy személyhajóra. Név: Costa Concordia, lobogó: olasz, megfeneklett Giglio sziget északkeleti részének közelében. Felkutatás és mentési akció megkezdve Livorno MRCC által (Olasz Parti Őrség). Az alábbi pontok által határolt területen:
A: ezeket nem sorolom fel.
B:
C:
D:
Minden hajó a körzetben tartson fokozott figyelőszolgálatot, és jelentsen minden fontos észlelést MRCC Livornónak az alábbi számokon:
ezeket már nem írom ki.

Ha erre a linkre kattansz, akkor láthatod az összes kiadott Navtex üzenetet, ha azon a "wiev" szóra kattintasz a szöveges üzenet jön föl, ha a kis kék jelzőre, akkor a térképet kapod meg, és azon a jelölőre klikkelve a szöveges Navtex üzenetet írja ki.

Ott láthatod, hogy az elsőt 22.54-kor adták ki. Ha Schettino 21.48-kor, amikor megtudta, hogy gépházat elárasztotta a víz, leadja a riasztást, akkor jóval előbb megindulhatott volna a mentés, és talán kevesebb lett volna a halálos áldozat is!


14 megjegyzés:

  1. Mivel a fent említett hozzánemértő én vagyok, és mivel idézett szavaimat a tegnapi hozzászólásomban nem támogattam meg, most visszakerestem azt a cikket, ami bizony megerősített abban, amit a látvány sugallatára éreztem mindig, ezekre a hajókra nézve. Szóval nem kizárólag önerőből vagyok buta, hanem olvasok is hozzá: http://www.sg.hu/cikkek/87107/nem_dolhetett_volna_ilyen_gyorsan_a_costa_concordia

    Ettől függetlenül nem fenyeget a veszély, hogy egy ilyen luxusutazáson tengerbe vesznék, ahol jobbra sziklafal, balra jégtömb - mondjuk Grönland partjainál http://www.constructionphotography.com/ImageThumbs/A123-00197/3/A123-00197_Sea_Princess_cruise_ship_Port_of_Nanortalik_Island_of_Qoornoq_Province_of_Kitaa_Southern_Greenland_K.jpg
    Ha annyi pénzem találna lenni, szóljatok rám, hogy inkább tegyem a koldus kalapjába.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos nem olvastam az adott cikket, idézhetted volna akkor is.
      Attól függetlenül, én úgy tartom, hogy azért a tengerre engedett hajók stabilok.
      Van egy minimális GM, és ezt hozni kell, ami megfelelő stabilitást biztosít.
      Ezen kívül, felül, lehet ragozni.
      Talán máskor nem fogok rosszallóan beszélni egy cikkről, amit nem olvastam.
      És nem ellened szólt, ezt hidd el.

      Törlés
    2. Még az is lehet, visszautalva az első részre, ebben Costás sorozatban, hogy ez a tragédia hozza majd meg a nagyobb biztonsági változást a személyhajók építésénél. Minden nagyobb, az okát jól behatárolható tragédia hozzájárult a hajózás biztonságosabbá tételéhez!

      Törlés
    3. Félre ne érts, nem ellenem szólásnak vettem a fent leírtakat, csak most kaptam észbe, hogy tegnap nem jelöltem meg forrást, ami megerősített a hiedelmemben. Bízzunk benne, hogy a mérnököknek tényleg sok tanulságot hozott ez a tragédia.

      Törlés
    4. Akkor jó, mert nagyon magam alatt lennék, ha megsértettelek volna!

      Törlés
    5. Isten ments, valahogy nekem is ki kell tanulnom a tengerész mesterséget, az meg csak úgy megy, ha beszélgetünk róla. Másképp előadódhat, hogy egyszer csak ott állok egy hajón, és még azt se todom, hogy hol van a GM-je, nem hogy még a slusszkulcsa... :)

      Törlés
  2. Én nagyon nem értek ezekhez a dolgokhoz de nem gondolnám hogy akkora kockázatott vállalna a gyárto a hajo merülési méretét illetöen.Erre is igaz az amit egyszer láttam képet egy uszo jéghegyről.Nem minden az aminek látszik.Ami látszodik egy kicsi része annak ami a víz alatt van.Itt igazán nem a hajoval volt a probléma hanem azzal aki "irányitotta".A legénység már rég mentette az utasokat mire "Az az ember"észbekapott.

    A luxus utrol annyit ma már akinek van erre pénze könnyen utazhat.Most előszezon van és 500 eurobol élvezheted a luxust 7 napig.Ezt azért tudom mert mi is néztük a párommal(nem mentünk).Ez fő szezonban 1500 euro,igen az a huzos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Minden a tervasztalon dől el, az előzetes számításoknak stabilnak kell mutatniuk a hajót, és passz. Halálbiztos, minden körülmények között biztonságos műszaki szerkezet nem létezik.

      Törlés
    2. Vica, akinek van erre pénze. Nekem nincs, és emberi számítás szerint nem is nagyon lesz. Az 500 eurós elő-, vagy utószezoni luxusutazás pedig úgy mindent beleszámolva mennyire rúghat?

      Törlés
    3. Kedves Falcon és Ferenc !

      Az összes súly, alul van. Motor, 2400 tonna üzemanyag és minden ami nehéz. Ami fölül van, az "csak" a könnyűszerkezetes felépítmény és a "levegő" a nagy légterekkel kabinokkal éttermekkel. Szóval a súlypont alul van, de azért a 14 emelet az 14 emelet. Szüleim tavaly voltak a Concordia testvérhajójával a Deliciosa-val. Ugyanakkora hajó. Van DVD is a hajóról. Kormány például nincs rajta, kizárólag a 8 vagy 10 motorral irányítják. Doverben beállt oldalazva egy akkora helyre, hogy elöl hátul 5-10 méter volt. Egy helyben megfordul. Nagyon komoly cucc.

      Üdv

      G

      Törlés
    4. Kedves G, hidd el, tudom, hogy az összes nehéz alul van... :))) És éppen ezért mondom, hogy a hajó stabil.
      És való igaz, a 14 emelet az sok, az magas.
      A Deliciosával beállni úgy azt mutatja, hogy igazán tudott navigálni a barbája!

      Törlés
  3. Ferenc:Az attol függ honnan indulsz....igen tudom ez csak a hajo ut ára de ugy gondolom aki ezt megtudja venni annak már az oda utazás sem jelent problémát.Tisztában vagyok az otthoni viszonyokkal de itt sem engedheti meg magának sok ember.Van akinek az internet is luxus és van akinek 1 kg kenyér.Ez mindig is igy volt.

    VálaszTörlés
  4. Megint megmozdult a hajó és viharosabb tenger várható...
    Gabor

    VálaszTörlés
  5. Igen, olvastam. Ez az, amitől félni lehet!

    VálaszTörlés

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (17) naan (1) Napló (213) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)