2012. február 11., szombat

Egy "eltűnt" magyar tengeri kenus apropóján - Vészhelyzet a tengeren 7.

Az idézőjel azért, mert nagyon remélem, hogy jól van, és véghezviszi ezt az "esztelen" vállalkozását. Végül minden akadályt legyőz, megküzdve az elemekkel győztesen kerül ki ebből a párbajból, bár ő is tudja, hogy véglegesen ezt az ellenfelet nem lehet legyőzni.
A tenger legyőzhetetlen, csak csatát lehet ellene nyerni, háborút nem.
Miről is van szó?
Rakonczay Gábor egy erre a célra épített hajóval, ne nevezzük se kenunak, se kajaknak, átevez Európából Amerikába.
Gábor nem kezdő jachtos, van vitorlás tapasztalata, többé kevésbé tudja, mivel néz szembe. A feleségével, Viktóriával egy lélegzetelállító teljesítménnyel rukkoltak elő: kettesben átevezték az Atlanti-óceánt, olyan idővel, hogy az belekerült a Guiness rekordok könyvébe!
Ez valóban fantasztikus teljesítmény, és büszkék lehet rájuk mindenki, akiben magyar szív dobog.
Hogy van vitorlás tapasztalata is, az bizonyítja, hogy egy szép vitorlással meg akarták a Földet kerülni, de fel kellett adni Afrika csücskénél. Itt a kapcsolódó Origó cikk: klikk
Ez nem szegte Gábor kedvét, nekivágott, és bízik benne, hogy meg tudja csinálni az egyedül átevezést.
De most "bajba" került, "eltűnt". Bízzunk benne, hogy csak elázott az elektronika, és ezért nincs kapcsolat a feleségével pár napja.
Hogyan is ázott el?
Ezt most több cikkben is el lehet olvasni, itt az MSN írása van.
Tehát pár napja egy hullám felborította, kivetette a csónakból, de szerencséjére hozzá volt kötve, és így a csónak nem hagyta cserben, nem távolodott el végzetesen. Mindene elázott, így a műholdas mobilja is.
Az egyik hírben hallottam, hogy Viktória asszony felvette a kapcsolatot a "megfelelő mentési egységgel", akik elérik a térségben levő hajókat.
A Sport Géza hangzatos bulvárcikkben közli:


Van esély rá, hogy a hajók megtalálják az eltűnt magyar kenust

Na, nekem ekkor ment fel a pumpa. Hogy micsoda kérem? Tudja itt bárki is, hogy miket beszél? És itt vetődött fel a kérdés bennem: vajon Gábor mit tud a mentési esélyekről az óceáni átkeléskor? Tudja-e, hogy valójában mire számítson?
Amikor a felesége értesíti a mentőegységet, megmondom őszintén, dunsztom sincs, hogy mire gondol. Mert ugye a szakszerűség még csírájában se fedezhető fel a mondataiban. Merem remélni, hogy a Las Plamas MRCC-ről van szó (a képen).
Igen, arrafelé ez a szervezet koordinálja a mentést. De itt nincs vészhelyzetről szó, mert senki nem adott le vészjelzést. Az csak akkor van, amikor az EPIRB-et (Emergency Position Indicating Radio Beacon) aktiválja Gábor. De tételezzük fel a legjobbat, és tekintsük úgy, hogy Las Palmas vészhelyzetként kezeli. Ekkor annyit tehetnek, hogy elküldenek egy üzenetet a térségben levő hajóknak, hogy tartsanak fokozott figyelést, és bármit észlelnek, azt jelentsék Las Palmas MRCC-nek. Nagyjából így néz ki az üzenet:
ZCZC - üzenet kezdete
ID00 - I=Las Palmas D=vészhelyzeti üzenet 00=az üzenet sorszáma - vészhelyzet esetén csak 00 lehet, erre a vevőkészülék hangjelzéses riasztást ad!
MRCC Las Palmas Time, Date
Mayday Mayday Mayday
One boat missing - egy csónak eltűnt
Hull: brown - hajótest barna
Mast: 1,5 m. - 1,5 méteres árbóc
No sail - nincs vitorla
One man O/B - egy ember a fedélzeten.
Last seen position - az utolsó észlelt pozíció
Boat drifting with ocean current - a csónak sodródik az áramlattal.
Last Port: Las Palmas
Destination: English Harbour (Antigua)
All ships in the area please keep sharp lookout and report any observation to MRCC Las Palmas. - A térségben levő hajók tartsanak fokozott figyelmet és jelentsenek bármilyen észlelést Las Palmasnak.
NNNN  - üzenet vége

Tessék elhinni, nincs másról szó. Ez halál komoly. A térségben levő hajók megkapják a feltételezett koordinátát, és arra kérik őket, hogy figyeljenek. Csak az a hajó fog arra menni, amit megadtak, amelyik úgyis arra menne.
Nézzük, mi a helyzet a hajón: ha a személyzet kínai, akkor csak a tolmács beszél angolul, az ügyeletes tiszt kikapcsolja a riasztást, letépi a kinyomtatott üzenetet, és leteszi oda, ahol a parancsnok ha feljön megtalálja. És folytatja az útját akkor is, ha 4 mérföldre hajóznak el a csónaktól.
Ha angolul tudó személyzet van, akkor szintén pontosan ez a helyzet. Az ügyeletes tiszt felrajzolja a pontot a térképre, és ha messze van, akkor jó esetben vet egy keresztet, de amúgy mennek tovább. És mivel érti miről van szó, a távcsövével erősen figyel, de ha két-három mérföldre van is és a tenger hullámos, nappal sincs esély arra, hogy meglássa. Éjjel meg 500 méterre is elmehet. A radaron se észleli, és szabad szemmel se.
Miért? Erre sok magyarázat van, de van egy, ami nagyon lehangoló: az USA olyan hatalmas befolyással van a hajózási bizniszre, hogy minden hülyeséget át tud vinni az illetékes szervezeteken, és ez mindig technikai költekezést hoz maga után, borsos árut, és nagyjából 5-8%-ban hasznost. A hajótulajdonosok pedig ott spórolnak, ahol tudnak: a kötelező legolcsóbb, legsilányabb készüléket veszik meg. Persze vannak kivételek, de hogy a Föld hajóállományának 40-50%-án ez a helyzet az tuti.
Aztán: az a vidék, ahonnan a legutolsó pozíció érkezett valóban forgalmas hajózó út. Volt olyan, hogy Rotterdam Rio de Janeiro között hajózva két naponta is találkoztam hajóval. De ugye mi 13 csomóval repesztettünk! És bizony ez a pozíció kívül esik az Afrikát megkerülő hajók útvonalától.
Nem akarom tovább ragozni, de egy valamit szeretnék még elmondani:
Amikor tengeri vészhelyzeti kommunikációból vizsgára készülőkkel beszélek, el szoktam mondani a következőket:

Nem hivatalos, csak a tapasztalat mondatja velem: egy vitorlás sose bízzon a tengerjárókban. Ne próbálja ki az ügyeletes tiszt idegeit úgy, hogy tartja az útvonalat, bár az összeütközéshez vezetne, és - szokás szerint - az utolsó pillanatban térjen ki. Ne bízzon abban, még akkor se, ha útjogos, hogy a tengerjáró ki fog neki térni, hiába a szabály, a sírján rosszul mutat a felirat: neked volt elsőbbséged. Minél előbb hagyjon szabad utat, mert nem tudhatja, van-e egyáltalán ember a tengerjáró parancsnoki hídján.
Ha az ügyeletes tiszt kötelességtudó, akkor is ki kell mennie vécére, valami feladatot kapott az őrség idejére, bármi is elvonhatja a figyelmét. És egy 27 csomóval repesztő konténerszállító tíz perc alatt ott lehet, ahol a kedvtelési kishajó van... kész a katasztrófa, csak egy dobbanás az orrban, és mire a tiszt feleszmél, már messze elhaladt az összeütközés helyszínétől. És arra gondol, hogy egy faszállító vesztett el két rönköt, azzal ütközött, mert nem látott semmit fél órája  radaron.
És ha a tiszt lelkiismeretlen (olyan százalékban vannak, mint a szárazföldön), akkor pedig...
Szóval jobb félni mint megijedni.
Az angolok jó tengerészek. Le a kalappal előttük. De ők a kedvtelési hajósokat úgy hívják, hogy WAFI.

Ezt a bejegyzést az MSN cikke inspirálta, ott elolvashatod a sok-sok hozzászólást, ahol kiderül, hogy milyen gyáva vagyok, és ha mindenki ilyen lenne mint én, akkor a világ sehova se fejlődne.
Nem baj.
Az biztos, hogy a blogbejegyzéseimmel sokkal több hasznot hajtottam eddig, mint bármilyen nagyszájú, aki lesajnálja a tudásom. Ha olvassák vitorlázók (márpedig igen), akkor biztosan számításba fogják venni mindazt amit itt leírtam, és biztosabban tudják majd a terveiket megvalósítani a tengereken, amihez mindenkinek sikert kívánok, és hozzanak dicsőséget kis hazánknak, mint eddig Gábor és Viktória tette, és amit szívből kívánok most Gábornak is.

De a véleményem változatlan: elvállalni olyan helyzetet, amikor nem a magam képessége dönt, hanem a vakszerencse, felelőtlenség. Márpedig aki arra vetemedik, hogy egyedül hajózva aludjon, és ezáltal felügyelet nélkül hajózik a tengeren, az felelőtlen. nem számít, hogy egy kezdő vitorlázó, vagy olyan tapasztalt kedvtelési hajós, mint Fa Nándor. Vele együtt sok ezren túlélték már, és túl is fogják, de ez nem jelenti azt, hogy a véleményem megváltozna.

Örülnék, ha Rakonczay Viktória és majdan Gábor is hozzászólna ehhez a bejegyzéshez.

26 megjegyzés:

  1. nekem nincs semmilyen hajózási tapasztalatom, de minden szavaddal egyetértek. De az ilyen embereket a szenvedély hajtja és szerintem számolt avval, hogy akár meg is halhat. Vakmerő vállalkozás egyedül elindulni, mégis minden tiszteletem az övé, hogy bele mert vágni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezzel egyetértek, mindenki, aki egyedül ül hajóba számol azzal, hogy sose fog kikötni. Muszáj számolnia ezzel.
      És persze az is igaz, hogy vakmerő vállalkozások nélkül nincs haladás. Lehet, hogy egy új extrém sportág alapjait vetette meg most Gábor, ezentúl mindenki őt akarja majd legyőzni, az ő idejéből lefaragni. De ez csak akkor lesz így, ha élve megússza.

      Törlés
  2. Én is egyetértek. Nekem van némi tapasztalatom vitorlázásban, 10 évesen voltam először (most 17 vagyok), és azóta a kedvenc időtöltésem lett a síelés mellett. Sajnos anyagi okok, meg a tanulmányaim nem engedik, hogy ízlésem szerinti időt töltsek egy vitorlásban. Viszont már rég elhatároztam, hogy ha majd kereső ember leszek, kevés tanulnivalóval, egy nyáron lemegyek a tengerre egy Laserrel meghódítani a hullámokat, persze partközelben. Ez a gondolat valahogy mindig felgyorsítja a szívdobogásomat. Ha csak arra gondolok, hogy lehet a következő években nem fogok vitorlázni, sírhatnékom támad, és elszomorodom. Ebből a cikkből viszont azt a következtetést vonom le, hogy ez a Laseres randalírozás csak ellenőrzött körülmények között lesz lehetséges. Veszélyes, és eddig nem igazán gondoltam a veszélyre, valahogy a hajóban csak az izgalom marad.
    Emlékszem, amikor láttam egy interjút Rakonczay Gáborról, még indulása előtt, azt gondoltam: "Szimpatikus srác, remélem sikerül neki, amit eltervezett".
    Azt legmerészebb álmomban sem gondoltam, hogy eltűnhet. Mivel nem tudom mi van vele jelenleg, és nem akarok pesszimista lenni, így csak annyit mondok, sajnálom a feleségét, és kitartást kívánok neki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Henrik, kívánom, hogy sikerüljön az álmod. Ahhoz persze meg kell szerezni a vitorlás tengeri képesítéseket, ebben tudok majd segíteni, ha kell.

      Törlés
    2. Igen? Az jó lenne nagyon :) ahol eddig voltam táborban (MKB szervezte tábor), az valószínűleg megszűnik jövőre, és amúgy is kétszer drágább lenne, mint eddig. Hogyha tudna (tudnál?) nekem segíteni majd, azt nagyon megköszönném :) Az elméletet, ami a tavi jogosítványhoz kell, már nagyjából tudom, csak az ember a vízben (MOB) manőver nem megy még 100%-osan :D Gondolom a tengeri a tavi jogosítványon alapszik. És a tavi jogosítvánnyal is lehet tengerre menni, csak a partközelben kell maradni, nem?

      Törlés
    3. Persze én is csak abban tudok segíteni, hogy oktató céget tudok ajánlani, ahol megtanulhatsz mindent.
      A belvízi képesítéssel nem lehet tengerre menni. Hogy partközelben hajózhass, meg kell szerezned a 12 mérföldes képesítést és a ROC-ot (Radio Operator Certificate) vagy SRC-t (Short Range Certificate). Mindkettő angol tudást igényel, de a mai fiataloknál ez nem lehet gond.

      Törlés
  3. Egyet kell értsek a Mesterrel, ez a kaland egy kicsit felelőtlenre sikerült.
    Kenuztam magam is egy keveset, megéltem emlékezetes viharokat - és ez csak a Dunán volt. Gondolom amerre Gábor evez, kissé zordabb az időjárás. Remélem egészségben előkerül, és vigyáz rá Szent Jupát!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Úgy legyen. Mindenki drukkol, drukkoljon neki!

      Törlés
  4. Seafalcon, én úgy tudom, hogy minden nagyobb és kisebb tengeren lévő hajó útvonala nyomon követhető , a neten is nyilvános módon.A VITÉZ feltételezett haladási útvonalát keresztező hajók saját haladási útvonalai a megadott időintervallumon belül bírhatnak valamilyen jelentőséggel, nem?

    VálaszTörlés
  5. pl MarineTraffic.com

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A marinetraffic.com és más rendszer csak akkor tudja követni, ha van a fedélzeten AIS készülék vagy mondjuk Argos bója. Neki nincs, semmilyen készüléke, mert minden technikát lespórolt, ami a biztonságot szolgálja.

      Törlés
    2. Úgy értettem, hogy azt meg tudjuk nézni, hogy keresztezte -e nagy hajó a Vitéz útvonalát.
      Üdv
      Tamas

      Törlés
    3. ..., most látom csak, hogy egy másik csetfalon-vagy mi a bánaton- hogy neked estek némelyek, remélem nem mész a Dunának tőlük.
      Nekem is vannak hajlamaim hasonló tettekre mint Gábornak, de az EPIRB az a minimum lenne, amit biztosan vinnék. Mi van , ha beverte a fejét, vagy eltörte a karját, vagy ...akármi...... . Az is kissé érthetelen, hogy az igen tapasztalt Fa úr mindenféle biztonsági segédszerkezet nélkül engedte útjára a hajóját és az evezősét, ez is felelőtlenség!
      Egyébként én voltam a nemtomhányezredik látogatód, aki a bőséges ajándék könyvcsomagot oly nagy kedvvel olvasta.
      Üdv
      Tamas

      Törlés
    4. 250 ezredik, azt hiszem.
      Ahogyan láttam Fa Nándor megnyilvánulását, őt az izgatja, hogy az általa készített hajó mennyire stabil. De ritkán okozza ez a legénység vesztét!
      A tengerre ki lehet menni, de elbizakodott senki sem lehet!

      Törlés
  6. A tenger olyan, mint egy oroszlán, ha jó karddal- edzetten mész vele szembe, két esélyes, vagy sikerül, vagy nem. Ha egy fogpiszkálóval a kezedben húzkodod a bajszát ezrelékre csökken a siker esélye. Félre a viccet: a tudatlanok bátorsága elindulni egy földkörüli vitorlásútra kis hajóval. 60 láb fölött F1 technikával van esély. Kenuval 1% alatti az esély. Remélem élve előkerül, de megfogadja - soha többé.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak egy dolgot tudok mondani: a Jó Isten segítse haza.

      Törlés
  7. Szerintem jó cikk.
    Bár laikus vagyok, de logikus amit olvastam.

    Van egy olyan tippem, hogy Gábor csak azért nem jelentkezik, mert ezt tervelték ki az asszonnyal. Ugyanis túl nyugodtnak tűnik a csaj.

    Hogy miért?
    Szenzáció lesz, amikor megjelenik a túlparton.
    Ha meg folyamatosan tudnánk hol jár, hogy van, mindenki csak legyintene egyet: "OK átért, és?"

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszik az írás.
      De én nem nagyon hiszem, hogy ezt előre eltervezték volna, mert senki nem lehet ennyire cinikus, nem hívhatja ki maga ellen a sorsot! Tudod, ha sokáig játssza valaki azt, hogy eltűnt, akkor az el is tűnik!

      Törlés
    2. Na, úgy tűnik igazam lett. :)

      Most már csak arra lennék kíváncsi hogy fogja Gábor bebizonyítani, hogy átevezte az óceánt és nem egy hajó vitte, amíg nem hallottunk semmi hírt róla. :)

      Szerinted lehet, hogy érvénytelen a 60 napos rekord?

      Törlés
    3. ...hát, most láttam a feleség nyilatkozatát, a hazugság és mellébeszélés összes tünetét produkálja, folyamatosan pislog, állandóan félre néz, összefüggéstelenül, befejezetlen mondatokkal beszél, kezével babrál beszéd közben, válaszai rövidek és pontatlanok, .....stb.....a SUMÁKOLÁS NYILVÁNVALÓ!!!!

      Törlés
    4. Hol láttad? Lehet, hogy visszanézhetem?

      Törlés
    5. tegnap vagy tegnapelőtt volt , azt hiszem az rtl-en egy rövid egy-két perces riport

      Törlés
  8. bocsánat, én egy másik névtelen vvoltam, a"sumákolással"

    VálaszTörlés
  9. ...hát, további megjegyzéseim: a feleség egész idő alatt az aggódás és féltés fikarcnyi jelét sem mutatta, sőt, mikor előkerült a férje, a megkönnyebbülésnek vagy a "valakinek" való hálának is a teljes hiányát láthatjuk.Mindez az atlantix.eu oldalukon a feleség által vezetett naplóban is jól érzékelhető, az előkerülés utáni első poszt sem szól sem a megkönnyebbülésről, sem a háláról,.....hanem ,csak a rekord?-ról!!!!!
    Egyébként a teljesíményhez gratulálok, a sumákolástól meg rosszul vagyok!!!
    Üdv
    névtelen 2

    VálaszTörlés
  10. Kedves Seafalcon!
    Az előbbi véleményeimet megalapozottnak tartom, a "nagy" nyilvánosság előtt lehet, hogy árnyaltabban fogalmaznék, pláne, hogy senkit nem akarok megbántani, és én sem vagyok tévedhetelen.Remélem nem haragszol, hogy a Te oldaladat választottam a véleményem kifejtéséhez!
    Üdv
    névtelen2

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. s még valami.Amit lehet tudni, elindult valahonnan, néhány nap után eltűnt, majd sok idő elmúltával megjelent a célnál. Hogyan lehet majd ezt hitelesíteni????állításuk szerint minden elektromos készülék teljesen elázott, a kabin megtelt vízzel, GPS,Irridium , egyebek mind tönkrementek.Egyedül a köztudottan tengeri körülményekre legérzékenyebb laptop maradt kifogástalan állapotban, amin eltűnése alatt rendszeres bejegyzéseket is írt Gábor.Hogy is van ez?
      Na jó, befejezem,Üdv mindenkinek, még RakonczayFaNándorVitézéknek is!

      Törlés

Címkék

8-as (1) adriai_járat (1) advent (1) ajándék (1) Aka (7) alert (1) anekdota (1) Aqaba (1) áramkimaradás (1) Aranykapu (1) Ászár (2) asszonyverés (1) átverés (1) babgulyás (1) Balázs Géza (1) Bálint Gazda (1) bálnavadász nóta (1) Baltic Ice (1) Bejrut (1) Béla kaftán (9) Berkeley Castle (1) bikaviadal (1) Bilbao (1) biznyák (1) bizonyítványok (2) black gang (1) blogregény (1) Boldog Karácsonyt! (1) Bonzsúr Indonézia (1) botlek (1) Brunsbüttel (1) BUÉK (1) Buga Jakab (1) Bukarest (2) bulvár (1) bunkerolás (1) cégvezető (1) cékla (1) cickafark (1) citromillatú muskátli (1) Clancy Brothers (1) Clavigo (7) Cobh (1) Corvus J (1) Costa Concordia (12) Costa Crociere (1) cukkini (2) Czakó Gábor (1) csatornaágyás (1) cserépkályha (1) csicsóka (1) Csopak (2) Dagenham (1) Dávidházy András (1) de Ruyter (1) december (1) delfin (1) dinnye (1) distress (1) dongás (1) DSC (1) Dubliners (1) Duisbuirg (1) Dumbrody (1) duna tengerjáró (1) Duna tévé (1) Edmond (1) EPIRB (5) Erdély (1) értékmentés (1) esküvő (2) Ete (1) EU (1) évforduló (1) Fabiola (1) Farbi (1) Farfaraway (1) farsang (1) fatalp (1) favágás (1) fekvőrendőr (1) félmilliomodik (2) fészbuk (1) Fluvius Kft (1) fogászat (1) fokhagyma (1) forecastle song (1) forróság (1) fotó (1) Fölszállott a páva (1) francia (1) fröcsözés (1) futball (1) fűszernövény (1) Garay Béla (4) gémél (1) Genova (1) German Sky (1) GMDSS (3) görögdinnye (1) gyümölcs (1) gyümölcsnap (1) hajókatasztrófa (1) hajós (1) hajósbál (1) hajózás (1) Három királyok (1) havazás (1) házaló (1) Hévíz (1) hibajavítás (1) (1) hobbiparaszt (5) hobbyparaszt (5) hófúvás (2) hőség (1) Humber folyó (1) humor (4) húsvét (1) Inmarsat-C (1) internet (1) Írország (1) Isartal (3) Izland (2) JFK Dunbrody (1) (1) Johnny Cas (1) kacsa (1) Kalóztámadás (2) karácsony (5) katalógusfeleség (1) Kécza Sanyi (8) kemence (2) keresés (1) kert (2) kínaikel (1) Kisbér (5) kivándorlóhajó (1) KK_döntő (1) komposzt (1) kórus (2) Kossuth (1) könyvkiadás (2) Közelről (2) Krétai vagyok (1) krumpli (1) kukorica (1) kütyü (1) kvargli (1) Labuan (1) Lackics (1) Láng Gépgyár (1) Legendás hajósok (1) lelked rajta (1) lettem (1) Levi (1) Lyubov Orlova (1) M/S Bodrog (1) madár (1) madáretető (1) Magyar Nemzet Magazin (1) Magyarország szeretlek (1) mahart (8) Maláj (3) Marina di Carrara (2) Marseille (7) másodvetés (1) Mayday (1) mentés (1) mentőtutaj (1) Minarik László (1) Mini-Magyarország (4) Mini-Skanzen (2) MN Magazin (1) MOB (1) Moerdijk (1) Moha (1) mókus (1) Mostaganem (2) mr1 (2) ms radnóti (1) mustármag (1) műanyag palack (1) MV Clipper Caraibes (12) MV Humber (65) MV Kambo (14) MV Petra (40) MV President (13) MV Priwall (19) naan (1) Napló (215) nato (1) Navtex (3) New Ross (2) Niklas (8) Norbi (1) Norvégia (2) nosztalgia (1) novella (2) nyero (1) nyugdíjas_klub (1) óceánevezés (1) óceáni evezés (7) off hire (1) okostelefon (1) Oran (1) oregano (1) országok (1) Oslo (1) öntözés (1) összeütközés (1) padlizsán (1) Padua (23) palánta (2) Pancon 3 (23) paradicsom (1) patisszon (2) Pelyhecske (1) Pierre (1) pikírozás (1) Pireusz (3) pityóka (1) Plomin (4) pókháló (1) potyautas (3) president (2) president szarkeverés (1) pumping shanty (1) Rakonczay (8) rally (1) Rapid (1) Réde (1) rejtvény (1) Reményik László (1) Remlac (2) rendőrségi zsebkönyv (1) rendőrzsebkönyv (1) réni (1) Rijeka (1) Rotterdam (3) rubel (1) Santander (3) sárgabarack (1) sárgadinnye (1) SART (1) Sauda (1) Sex Bomb (1) shanty (8) Sharpness (5) shelter (1) Shogun (1) spanyolország (1) sport (1) statisztika (1) Strzemionego! (1) Sunndalsöra (1) Svelgen (3) Swarzanegger (1) Szavak a hullámok hátán (6) Székesfehérvár (2) szemüveg (1) szépségkirálynő (1) Szeremley Huba (1) szilva (2) szilvalekvár (1) szilveszter (2) Szingapúr (1) szótár (2) sztori (19) Szuezi-csatorna (2) T-Com (1) találkozó (2) tavasz (1) tél (2) tengeralatti kábel (1) Tengerészeti Világnap (1) Tengerészéveim (6) tengerésznóta (8) tengerésztörténet (1) tengeri körzet (1) térkép (1) Tisztás (1) TME (1) Tom Jones (1) tök (1) tört üveg (1) Tricolor (1) Trieszt (1) Tutajos (1) tűzdelés (1) újságcikk (1) Union Moon (1) univerzum (1) Valencia (1) Van Damme (1) városok (1) Vasas (1) Velence (1) Venezuela (2) Veperdi András (6) vészhelyzet (14) vetőmag (1) vicc (1) video (8) videó (3) vihar (1) virágok (1) Vitéz (1) Vitold (1) víznap (1) voltam (1) X faktor (1) zátony (1) zöldség (1)